К ръщаването на автомобил е въпрос за милиони. Да вземем за пример Porsche 911, който е представен през 1965 г., година след като Toyota показва Corolla. Дебютирайки през 1934 г., Chevrolet Suburban е най-старото автомобилно име в САЩ.
Всички сме наясно през каква трансформация преминава индустрията през последните няколко години. Едни се справят идеално с електрификацията, други не. Едни се справят добре с наименованията на новите си електрически модели, други… не. Да вземем Toyota за пример.
Как нарекоха първия си електромобил? Toyota bX4X
“bZ” идва от “beyond zero” емисии, „4” подсказва, че е с четири задвижващи колела, а „X” говори за кросоувър формата.
За да не изостава, Honda нарече втория си електрически модел e:Ny1. Та човек дори не би могъл да го изрече пред дилъра, за да иска повече информация за него.
При Jaguar пък е доста объркващо. Човек може лесно да се обърка, че E-Pace е електромобил, а той реално е конвенционален модел с бензинов двигател. Електрическият модел се казва I-Pace.
И примерите може да продължат. Дейвид Плачек, основател на Lexicon Branding, помогнал за кръщаването на Lucid, Subaru Outback и the Honda Ridgeline, смята, че „всичко е някаква бъркотия.”
Плачек казва, че успешното продуктово име трябва да отговаря на три критерия: да се почни лесно, да привлича внимание и да е откроимо в категорията.
Но много имена на нови електромобили са далеч от тези изисквания. Разбира се това не важи само за електромобилите, но неуспешните имена не са запазена територия само за EV, достатъчно е да ви подсетим за Mazda Laputa.
Но сбърканото име днес е сериозна пропусната маркетингова полза. Не са рядкост и случаите, когато имената на модерните EV показват загубената връзка между R&D и продуктовото планиране. Пример за това е Kia EV6 или GMC Hummer EV, тези имена няма да остареят с достойнство.
А иска ли някой да се вози в азбучна салата? Едва ли, но точно такъв е случаят с Mercedes: EQS, EQA, EQB и EQE, мазалото става пълно при EQS SUV, EQB SUV и EQE SUV. Ами като добавим в микса и AMG?
Най-добрите EV имена са тези, които са свежи и забавни при произнасяне. General Motors пое по този път с Chevrolet Bolt и Cadillac Lyric. Hyundai Ioniq звучи чудесно, Lucid има Air, Fisker своя Ocean, Subaru залага на Solterra.
След това имаме Nissan Ariya, може би заиграване със санскритската дума за благороден. Porsche Taycan е уникален избор, но сякаш навява за някакво чудовище.
Тепърва ще има много успешни и неуспешни опити. А Toyota да се поучи от екипа, кръстил Prius. Явно е бил различен от този, кръстил
bZ4X.