В тората половина от мандата на досегашните евродепутати (а и голяма част от кампанията за европейските избори) премина под наслов „Не на пакета Макрон”. Той се представя като нещо лошо на българския бизнес и за българския шофьор, но какво става, ако този български шофьор работи за германска компания?
Подобна перспектива не изглежда като нещо невъзможно, дори напротив, бизнесът в Германия страда от голям недостиг на обучени кадри, като дори се говори за опасност от възникване на криза в автомобилния транспорт.
Оценката на германки организации, занимаващи се с транспорт и логистика, е, че страната се нуждае от десетки хиляди професионални шофьори, които у нас от години наричаме тираджии. На 2 юни агенция DPA дори излезе с конкретни цифри: между 45 000 и 60 000 шофьори, които се търсят от различни организации. Професията в последните години става все по-непривлекателна, а за това си има обясними причини: понижаване на заплащането, тежки условия на труд и много работни дни.
Последствията от дефицита на работна сила в отрасъла са непредсказуеми. Има опасения дори за възможна скорошна криза при доставката на стоки. Ежегодно в пенсия излизат 30 000 шофьори, а като техни заместници се явяват почти два пъти по-малко. Ако тази тенденция се запази, то през 2030 г. германката икономика ще изпитва недостиг от 150 000 шофьори.
Според оценка на браншовата организация на страната, почти 1/3 от водачите са на възраст 55 или повече години. Под 25-годишна възраст са едва 2,5% от тираджиите в страната. Жените в професията са само 1,7%.
В същото време обемът на товарите значително се повишава, движен в голяма степен от бума на онлайн търговията. Водачите от Източна Европа вече не могат да ликвидират кадровия дефицит.
Брекзит срути британската авто промишленост