Т еглото е може би най-големият враг на автомобилите. То вреди на пробега, динамиката, поведението на пътя, емисиите, увеличава износването на спирачките и т.н. Затова всички производители полагат доста усилия да намалят тежестта на колите си.
А когато става дума за суперспортни автомобили, тогава пестенето на тегло се превръща дори в обсесия. Някои компании достигат до доста необичайни или дори крайни решения, за да спестят възможно най-много от тежестта на автомобила. И така TopGear ни запознава с някои от автомобилите с най-крайни идеи за пестене на тегло.
Porsche 911 GT3 RS
Например Porsche GT3 RS. Настоящото поколение 992 е с цели 165 кг. по-лека от оригиналния 996 GT3 RS. И то, въпреки че разполага с адаптивно окачване, DRS, активни аеро елементи и други технологии. За целта е пестено тегло от всичко възможно. Дори и емблемата на предния капак. Тя не е метална, а е ламиниран стикер. Така се пестят цели 5 грама.
Друга крайна мярка е в Honda NSX Type R. Това беше допълнително олекотена и подобрена версия на оригинала. И тук пестенето на тегло беше изведено до краен предел. Включително с махането на кожения „ботуш“ около скоростния лост и замяната му с олекотена метална мрежа. Така са спестени 10 грама.
Lotus пък са имали по-интересна идея. Принципно всички смятат, че механичните странични прозорци на колите са по-леки отколкото електрическите. Но в Lotus Elise Touring Pack е обратното. Там „ръчките“ са заменени от електрически. Lotus казва, че заради малките прозорчета на Eliste, електрическите мотори и повдигачи са всъщност с няколко грама по-леки от ръчните механизми.
Не всички идеи са спестили само грамажи. В кабриолета на Mercedes SLR McLaren са спестени цели 6 кг. от премахването на електрическата ключалка за захващане на гюрука към предното стъкло. Вместо това е ръчен механизъм, което изисква шофьорът да се пресегне и да го отключи или заключи. На пръв поглед не е голяма драма, но се оказва, че е предизвикало спор между Mercedes и McLaren. Германците искали лукс и комфорт. Англичаните са смятали, че тези 6 кг. практически на покрива на колата, вредят на центъра на тежестта. В крайна сметка са надделели.
И накрая се срещаме с Aston Martin Valkyrie. Това е кола, която е направена с цел да бъде максимално лека и бърза. Затова дори е направила допълнителна опция – олекотена боя. Тя пести цели 700 грама тегло спрямо стандартните цветове.