О , чудо! Ако някой си е мислел, че китайци и корейци са лидерите при батериите за електрификация на световния автопарк, много се е лъгал. Сега на сцената се появяват руските мозъци, които директно излизат в челото на тази класация, Изтокът просто вече им диша праха.
Да, снимката е подлъгваща, защото тук става въпрос не за батерии за електромобили, а за батерии за електрически автобуси. Ето и есенцията на тази главозамайваща новина: руски инженери се направили най-модерните батерии за градския електротранспорт!
Новата батерия, наречена Zeta („Дзета” на руски), е създадена от специалисти от компанията „Системи Автономной Енергии”, която произвежда батериите за Lada e-Largus (на снимката) и нископодовия електробус GAZelle e-City. Според разработчиците иновативната батерия превъзхожда по своите характеристики повечето чуждестранни аналози.
Новите батерии са частично изработени от композитни материали, които едновременно намаляват теглото и поддържат висока енергийна плътност. При тегло от 390 килограма енергийната плътност на Zeta надвишава 190 Wh/kg (за холандския Ebusco тази цифра е 150 Wh/kg, за Yutong - 175). Капацитетът на батерията е 73,5 kWh.
Според разработчиците новите батерии ще намалят теглото на електрическите автобуси с 400 килограма, което ще помогне за увеличаване на пътническия капацитет или броя на батериите. Във втория случай пробегът на автобуса ще се увеличи с 50%. Една батерия Zeta е достатъчна за работа на електробуса. Две или три батерии ще осигурят оптимална производителност при модели с бързо зареждане.
Новите пътнически електробуси PAZ Citymax-9 ще бъдат първите, които ще получат батерии Zeta.