5 велики машини, направени в един единствен екземпляр

Когато всички усилия се хвърлят за създаването на един екземпляр, който ще краси колекцията на някой незнаен милионер, резултатът обикновено е шедьовър

Пламен Георгиев,
McLaren X1

, McLaren

McLaren X-1

Е динствен по рода си – това може да се каже за почти всеки концепт или поръчков модел, създаден по конкретни изисквания на клиент. От многобройните такива примери избираме пет, от които производителят е направил един уникат, който си има цена и който е продаден на специален клиент. Общото е, че и петте са изключително красиви, и скъпи.

Ferrari 375 MM Scaglietti Coupe (#0402AM)

Дизайнер: Серджо Скалиети

Година на производство: 1955

Цена: n/a

Едно от многото творения на знаменития дизайнер Серджо Скалиети, за Ferrari. Другият интересен факт е, че моделът е произведен по поръчка на кинорежисьора Роберто Роселини. Същият прибодива състезателния спайдър Ferrari 375 MM през 1954 г. Моделъте е с V12 атмосферен двигател с 300 к.с., който режисьорът използва като ежедневно возило. Но се удря с него в дърво. Тогава му идва идеята моделът да се преработи в купе, с каквато молба връща разбития автомобил обратно в завода на Ferrari.

Оригиналът е дело на Pininfarina, той отива за скрап. Carrozzeria Scaglietti изработва напълно ново купе, изработено от алуминий. Идеята не е просто един спайдер да стане купе, а бившата състезателна машина трябва да се превърне в престижно улично купе. Легендата гласи, че самият Енцо Ферари бил впечатлен от резултата – италианският отговор на мерцедесовското „Крило на чайка”.

Серийният Mercedes 300 SL идва през 1954 г., явно Скалиети е силно повлиян от формите му. Но ако в Щутгард правят 1400 бройки от 300 SL, то произведението на Скалиети е уникално, няма втори екземпляр.

Смята се, че собственост на този автомобил от 1995 г. е бившият президент на Microsoft Джон Ширли.

 McLaren X-1

McLaren

McLaren X-1

McLaren X-1

Дизайнер: Хонг Йео

Година на производство: 2012

Цена: 7 млн. британски лири (казват някои)

McLaren X-1 има специално място в музея на експерименталните разработки: екзотичният карбонов модел с подвижни аеродинамични елементи и скрити задни колела е създаден по поръчка на клиент. Показвана е веднъж пред публика, след което се е отправила към колекцията на въпросния господин.

Не се знае кой е той, известно е само, че към момента на поръчката той е притежавал McLaren F1 и Mercedes SLR McLaren, но е искал нещо много по-специално като дизайн. Така се появява McLaren X-1, който, макар и да изглежда доста футуристично дори и по днешните стандарти, крие прилики са автомобили от различни епохи. В изпълнението му може да се открият черти на Mercedes-Benz 540K от 1939 г., Chrysler D'Elegance Ghia от 1953 г., Buick Electra от 1959 г., Facel Vega от 1961 г. и Citroen SM от 1971 г.

За основа е послужил McLaren MP4-12C, но интересното е, че разработването на X-1 започва през 2009 г., когато MP4-12C още не е готов. Реално серийният модел и поръчковият уникат са проектирани паралелно, като за последния са вложени усилията на McLaren Special Operations (MSO) в продължение на три години. Именно този проект стои в основата на създаването MSO.

 Ferrari P4/5 by Pininfarina

Pininfarina

Ferrari P4/5 by Pininfarina

Ferrari P4/5 by Pininfarina

Дизайнер: Джейсън Кастриота

Година на производство: 2006

Цена: $4 млн. (толкова е платил поръчителят през 2006 г.)

Средата на първото десетилетие на новото хилядолетия в Pininfarina се взима решение да започнат бизнес с направата на поръчкови изпълнения от богати клиенти. Най-яркият пример става проектът на базата на Ferrari Enzo.

През 2005 г. италианците решават да предложат този проект на американския фондов магнат и колекционер Джеймс Гликенхаус. Той го харесва, купува последния произведен Enzo, за да го изпрати за кардинална промяна. От Enzo има 400 бройки, но от Ferrari P4/5 – само една. От самото име става ясно, че създателите му мерпят вдъхновение от Ferrari 330 P4 от 1967 г., най-вече за куполообразното челно стъкло и покрив.

За P4/5 са изработени над 200 уникални дизайна, двигател, шаси и трансмисия не са пипани. Дори Ferrari дава благословията си за този проект, затова и той носи името Ferrari P4/5 by Pininfarina.

Този автомобил дава на Гликенхаус основата, върху която през 2014 г. той основа собствена марка за суперавтомобили SCG (Scuderia Cameron Glickenhaus).

 Jaguar XJ13

iStock

Jaguar XJ13

Jaguar XJ13

Дизайнер: Малкълм Сойер

Година на производство: 1966

Цена: $15 млн. (поне толкова се спряга в медиите, иначе никой не знае с точност)

В автомобилния спорт уникалните машини са по-скоро норма, а не изключение, но Jaguar XJ13 е „ненормален” дори по тези високи стандарти. В средата на 60-те години англичаните влагат всичките си умения в построяването на този автомобил, за да се опитат с него да спечелят „Льо Ман”.

Проблемът й е, че тя е направена в един единствен екземпляр. Техническият регламент на състезанието за издръжливост се променя внезапно: до състезания започват да се допускат автомобил, които са произведени в тираж от минимум 50 бройки. Но за производството на подобна серия Jaguar няма средства, затова и XJ13 е забравен. В историята за него се говори като най-красивият състезателен автомобил, който никога не е стартирал в надпревара.

 Maybach Exelero

Mercedes-Benz

Maybach Exelero

Maybach Exelero

Дизайнер: Фредрик Бурхарт

Година на производство: 2005

Цена: $8 млн. (това е цената, която се спряга, че рапърът Birdman е платил за него през 2011 г.)

Дизайнът на този автомобил е дело на 24-годишния Фредрик Бурхарт, студент по онова време в Политехническия колеж в Пфорцхайм. Той и негови състуденти излизат с предложения, но е избран този конкретен проект.

В изпълнението му участват Maybach и Fulda. Не само че създават един екстравагантен шоу-кар, но и от самото начало той е предназначен за изпитания на спортни гуми с екстремно висока скорост до 350 км/ч. Защо не използват SLR за тази цел? Защото Exelero е много по-мощен и много по-тежък, затова и той поставя гумите под много по-голямо натоварване.

За основа е използван Maybach 57, който в серийното си изпълнение разчита на 5,5-литров V12 с две турбини. Но в крайна сметка в Exelero се монтира 7,3-литров двигател със 700 к.с. Той ускорява до 100 км/ч за 4,4 секунди, което е адски много, но все пак в негова защита ще изтъкнем факта, че е тежък 2,6 тона и е дълъг почти 6 метра.

Източник на статията: avto.mail.ru

класация уникати Maybach Exelero McLaren X-1 Jaguar XJ13 Ferrari P4/5 by Pininfarina Ferrari 375 MM Scaglietti Coupe