И зминалата 2024 г. бе белязана с много събития в автомобилната индустрия, едно от които без съмнение бе спадът на интереса към електромобилите в Европа и САЩ. Но редица анализатори предвидиха, че 2025 г. ще е повратна точка и обръщане на тази тенденция.
Сега, за изненада или не, към този хор се присъединява и анализаторите на S&P Global Mobility, чиито предвиждания изглеждат доста смели. Въпреки факта, че някои производители намалиха целите за електрификация на автопарка си и несигурността около федералния данъчен кредит от $7500 в САЩ, продажбите на електрически автомобили се очаква да нараснат значително.
Очакванията на S&P Global Mobility са за ръст в световните продажби на електрически превозни средства от малко под 30%. Според прогнозите 15,1 милиона електрически превозни средства ще бъдат продадени в световен мащаб през 2025 г. спрямо прогнозираните 11,6 милиона миналата, увеличавайки пазарния дял от 13,2% на 16,7%.
До края на 2025 г. се очаква Китай да има най-големия пазарен дял на електрически превозни средства в света (29,7%). Въпреки това, от всички региони, разгледани в прогнозата на S&P Global Mobility, се очаква Китай да има най-малката годишна промяна в пазарния дял (19,7%).
Прогнозираният пазарен дял в САЩ се очаква да достигне 11,2% в края на 2025 г., изменение с +36% спрямо 2024 г. Централна и Западна Европа, въпреки проблемите от миналата година, се очаква да приключи 2025 г. с пазарен дял на EV от 20,4%, ръст от цели 43,4%. Индия обаче се очаква да удвои броя на електрическите превозни средства по пътищата си през следващата година, с прогнозиран пазарен дял от 7,5% през декември 2025 г., което би било разлика в плюс от 117% спрямо 2024 г.
Всичко това са много оптимистични цифри, но е редно още веднъж да кажем, че това са прогнози. Ще трябва да видим какво ще се случи, особено в САЩ, където федералният стимул за електрически автомобили се очаква да бъде спрян след встъпването в длъжност на Доналд Тръмп, което може да усложни нещата както за производителите, така и за купувачите. Междувременно, според същите оценки, световното производство на леки коли ще намалее с 0,4% до 88,7 милиона единици.