Батериите често са цитирани като най-уязвимият и скъп елемент в един електромобил. Те отнасят най-много критики за тяхната издръжливост, цена при подмяната, разходи при евентуални ремонти и др.
Според проучване на Recurrent и RMI обаче реалността е много по-различна. Батериите са значително по-издръжливи отколкото официалните данни на производителите, подобряват своето качество значително и поевтиняват, съобщава InsideEVs.
Вече има ясна тенденция на трайно поевтиняване на батериите. Цената на клетките може да достигне 35 долара за киловатчас до края на това десетилетие. Което ще е равно на 50 долара на киловатчас. Ефектът ще е, че нова батерия със 100kWh капацитет ще струва между 4500 и 5000 долара. А по-малката, но по-масова 75kWh батерия ще е 3375 долара.
Ако това се случи, цената за смяна на батерия ще е под тази за смяна на двигател с вътрешно горене. Според данни на J.D. Power, средната цена за смяна на 4-цилиндров двигател е 4000 долара и над 10 000 долара за по-големите и мощни агрегати.
В момента смяната на батерия за електормобил е с цена между 5000 и 16 000 долара, в зависимост от самата нея, капацитет, производител и модел на автомобила. И в повечето случаи се оказва, че тя няма да е проблем за собственика и ако той се грижи добре за нея според указанията на производителя, тя ще му служи вярно в продължение на години.
Повечето производители вече дават поне 8 години гаранция на батерията или 150 000 км. и нагоре. При колите на Tesla вече има данни, че много собственици изминават по над 320 000 км. и батериите имат минимална деградация. Recurrent казва, че като цяло повечето модерни батерии могат да издържат без особени проблеми два пъти повече от гаранционния им срок и да изминат поне двойно по-голяма дистанция, като това дори е консвервативната прогноза.
Това е чудесно за нова кола, но какво да правим, ако искаме да купим употребяван EV? Според експертите, в повечето случаи няма да има проблеми точно с батерията. И все пак, важно е да се провери нейното състояние преди колата да бъде купена.
Очакванията са, че с увеличаването на броя електромобили батериите ще поевтинеят още повече. От части заради подобрението на технологиите, но и заради увеличаването на батерии на вторичния пазар, които собствениците ще могат да продават на фирми за рециклиране. Това може да се превърне в солиден бизнес и собствениците да си докарват между 10 и 20 долара на киловатчас, с което подмяната на батерията с нова ще стане още по-евтино.
Как се отразява това на фона на намаляващите продажби и търсене на EV? Според Recurrent става дума за временен спад. Компанията прогнозира, че от 2026 г. нататък ще започне силен ръст на интереса към EV, заради „чисто икономически перспективи“ и именно тогава ще е началото на истинската фаза на навлизане на електромобилите сред масовия потребител.