К упуването на автомобил, без значение нов или употребяван, обикновено е приятна задача. Но може да бъде и стресираща. Особено, ако човек не е много наясно с всички трикове и капани, които прилагат търговците. И разбира се, голямата доза късмет, която се изисква при купуването на кола Х-та употреба.
И наистина, в зависимост от купувания автомобил може да се наложат различни проверки и познания. Но винаги има едно основно изискване, което е едно и също при всяка ситуация – задължително пробно кръгче.
Оказва се обаче, че впечатляващо голям брой хора не са тествали така автомобила, който са си купили. И не, не става дума за купувачи като Кларксън, Хамънд и Мей или инфлуенсъри, които правят това със съзнателната цел да създават (забавно) съдържание.
Преглед на различни проучвания показва, че има хора, които купуват без тест драйв кола, която използват ежедневно. Проучване на CDK Global от края на август т.г. например открива, че за 78% от хората тест драйвът е основният начин да решат дали да си купят дадена кола или не. Общо 91% са изискали пробно кръгче.
Но това е делът от посетилите дилър или търговец. А само 54% казват, че именно възможността за пробно шофиране ги е накарала да посетят дилър, вместо да поръчат колата онлайн. И само 35% отиват с идеята да карат конкретна кола и никоя друга, като за това са готови дори да пътуват по-далеч от дома си.
Това е тенденция, която през годините показва известна устойчивост. Проучване на Harris Poll през 2021 г. проверява как са се променили именно начините за купуване на кола през 2010 г., 2018 г., 2019 г., 2020 г. и 2021 г. Идеята е била да се види как пандемията се е отразила на желанието на хората да посещават търговци и дилъри на място и да тестват колите.
Около 80% казват, че възможността да карат колата е ключов момент от купуването ѝ и това няма как да бъде заменено с онлайн оферти. А 79% казват, че „никога няма да купят кола, без да я карат пробно“.
Пандемията не променя нагласите и мнозинството държат да покарат колата, за да преценят дали да я купят. С други думи има малко над 20% от купувачите на коли, които са доста смели и купуват автомобили без първо да ги видят и пробват, за да се убедят, че всичко с тях е наред или че най-малкото ще са по техния вкус и стил на шофиране.