Б роят на европейските купувачи, готови да закупят автомобила си онлайн, се увеличи съществено по време на пандемията и остана на тези нива, след като локдаунът бе отменен, коментира топ мениджър в Google.
Хората се научиха, че онлайн могат да купят почти всичко, дори автомобил. Това вече е устойчива тенденция”, коментира Кристиян Рихтер, директор в Google по въпросите на автомобилната търговия.
Въпросният е отговорен за автомобилните реклами на технологичния гигант и използва данните от търсачката, както и данни за автомобилните реклами в платформите на Google, за да очертае тенденциите.
Пред Automotive News той казва, че около 14% от сделките за автомобили се правят онлайн.
„Въпросът е: какво е 100% онлайн покупка? Означава ли това доставка, без документация, само с електронен подпис върху документи?“, риторично пита той. „Но 10 до 15 процента от продажбите са много, много онлайн.“
По-голямата част от продажбите на автомобили, около 80%, са това, което Рихтер нарича „омниканални“ покупки, където процесът смесва физически и цифрови елементи, за да се сдобие с избрания автомобил.
Различията между тези, които предпочитат по-дигитален процес в сравнение с физически път на покупката, не се различават радикално между страните в Европа.
„Скандинавските страни и Обединеното кралство са по-дигитални, а Южна Европа не толкова, но разликата е само 5 до 10%. По-важното е кой играч може да предложи най-доброто потребителско изживяване. В момента, в който предложите наистина добър път за онлайн покупка, клиентите ще го направят.”
Данните на Google, показващи, че 14% от клиентите купуват автомобила си онлайн, са по-високи от клиентско проучване през 2021 г., направено от фирмата за анализ на търговията на дребно ICDP. Според него 7% от купувачите купуват изцяло онлайн.
Не виждаме никакви доказателства, че клиентите искат да купуват онлайн“, казва управляващият директор на ICDP Стив Йънг по време на отделно интервю на конгреса в Прага.
Данните на ICDP обаче показват, че купувачите на електрически автомобили са два пъти по-склонни да извършат целия процес онлайн - общо 15%.
Купувачите на електромобили ще проучат средно 5,1 марки в сравнение с 3,4 марки при купувачите на конвенционални автомобили.
Хората наистина не се интересуват дали имате 100 години опит в развитието на най-добрия двигател с вътрешно горене в света, защото това е нов продукт.“
Тази тенденция кара повече производители да се стремят да разберат купувачите на EV и в някои случаи да препозиционират своите марки, за да привлекат по-добре вниманието на този нов, по-отворен купувач, казва Рихтер.
Основните опасения на купувачите на електрически автомобили също се променят.
Преди две или три години при търсенията обхватът на батерията беше проблем номер 1, сега е на трета позиция.“
На първо място сега е цената, тъй като електрическите автомобили стават по-скъпи, следва инфраструктурата за зареждане, тъй като купувачите търсят увереност, че ще могат да зареждат новата си кола.