Електрическите автомобили имат много предизвикателства пред себе си. Например, че са скъпи, няма достатъчно добре развита инфраструктура за зареждане, трябва да се борят със скептицизма на клиентите и какво ли още не.
Има още едно предизвикателство пред EV, за което почти никой не говори. А то може да се окаже дори най-голямото – недостиг на суровини за производството на батерии.
Това се оказва съвсем реална възможност, за която предупреждават експертите от McKinsey в свой доклад, цитиран от Electrek. Той отбелязва, че през 2023 г. са продадени 4,5 млн. броя електрически коли. Към 2030 г. се очаква броят им да достигне 28 млн. броя годишно.
Това е значителен ръст, който ще е съпроводен с голям скок в производството. И веригата за доставки не е готова да се справи. Не само това, просто може да няма достатъчно ключови суровини като литий, манган и графит, които са много важни за батериите. Добивът им няма да може да смогне с търсенето и това ще доведе до забавяне на производството.
Решението на пръв поглед е да се премине към други материали. Разработката на батерии с други вещества обаче е скъпа и бавна. Вече има и някои алтернативи, които ще намалят нуждата от кобалт и никел например, но не решават дисбаланса във веригата. По-малко използвани в момента материали като манган например, ще станат по-търсени, което допълнително ще увеличи вредните емисии от тяхната обработка.
Това ще доведе до повече проблеми от очевидния – вдигане на цените и недостиг на батерии. Увеличеният добив и обработката на материалите произвеждат около 40% от всички емисии за направата на батериите за EV. Той може да се увеличи още и затова McKinsey препоръчва да се работи по усъвършенстването на технологиите.
Фокусирането върху доставчици, които използват екологични методи и подобряват методите си, може да спести 80% от емисиите. „Това трябва да бъде обвързано и със силен фокус върху намаляването на разходите, имайки предвид настоящия натиск върху печалбите на индустрията за батерии“, казва McKinsey.
Браншът ще трябва да обедини усилия, за да намери по-бързи и ефективни начини едновременно да подобрява екологичността на батериите, така и да увеличава производството им. Предизвикателство, което ще изисква много усилия и средства, като трябва да бъде решено бързо.