Е дна от премиерите на годината, още повече от гледната точка на европейците - изцяло електрическият Ford Explorer. Той няма нищо общо с щатския Explorer или неговия “плъг-ин” хибриден вариант, продаван на избрани пазари в Стария свят.
Както е известно, маркетинговата стратегия са Синия овал за нашите земи включва американски (популярни) имена за иначе европейски модели.
Ford Explorer Electric
И този не прави изключение, изцяло нов е и изцяло за вкусовете и спецификите на нашия континент. Нещо важно - това е първият Ford, използващ платформата MEB на Volkswagen Group. Средноразмерният кросоувър с два реда седалки (5 реални места) е и първият изцяло електрически пътнически автомобил на бранда, произвеждан в новия завод на Ford в Кьолн.
Ето, че е първи в много отношения, което автоматически го товари с големи очаквания.
С дължина от 4,5 метра, Explorer EV е малко по-къс от Volkswagen ID.4, с който споделя базата, предлагайки място за петима.
Ford казва, че изцяло електрическият Explorer съчетава германско инженерство с емблематичния американски SUV дизайн на компанията, преосмислен за електрическата ера и за европейците.
Акцентите в дизайна включват традиционната охладителна решетка - като щит, характерни фарове, свързани с надписа Explorer, U-образна предпазна “плоча”, вертикални задни светлини, които напомнят на по-големия Explorer, тънък заден прозорец и по-ниско U-оформен елемент, повтарящ предния защитен.
Други елементи, които си заслужава да бъдат споменати, са черните A-колони и уникалните C-колони, създаващи ефект на плаващ покрив. Джантите са 19-21-инчови.
Отвътре Ford Explorer Electric се отличава с модерен и типичен за EV дизайн, като основният акцент е 15-инчовият централен сензорен екран Ford Sync Move, който може плавно да се повдига и спуска под ъгъл от повече от 30 градуса.
Explorer EV разполага и с 5-инчов “плаващ” цифров дисплей с инструменти, който предлага данни за шофирането, зареждането на батерията, помощ за водача…
В допълнение автомобилът разполага с ергономичен тракпад точно под централния екран за контролни функции, включително силата на звука на аудио системата, асистента за паркиране и т.н.
Стандартно излиза с достъп без ключ, двузонов климатроник, безжичен Android Auto и Apple CarPlay, 10-цветно осветление в интериора и др.
Багажникът предлага интегриран рафт за пакети, който се движи заедно с вратата за по-лесен достъп. Багажното пространство е 450 литра и 1400 л със сгънати задни седалки.
Подът на багажника може да се спусне за максимално товарно пространство или да се повдигне, за да се създаде платформа с лесен достъп за по-обемисти предмети.
Ford все още не е публикувал подробности за задвижнането. Марката казва, че Explorer EV ще се предлага със задвижване на задните колела и двойно. И бързо зареждане от 10 до 80 процента само за 25 минути.
Синия овал казва, че клиентите на Explorer ще имат достъп до повече от 450 000 зарядни устройства в цяла Европа тази година и 500 000 до 2024 г. Включително повече от 2100 DC станции за бързо зареждане, вече инсталирани на повече от 450 места от консорциума Ionity, на който Ford е основател.
Не се посочва информация за батерии, максимална мощност, динамика и пробег.
Електрическият кросоувър е оборудван с 12 ултразвукови сензора, пет камери и три радарни устройства, които заедно могат да обхванат 360 градуса около автомобила, за да активират редица системи за подпомагане на водача.
Explorer EV е едно от деветте изцяло електрически возила, които Ford планира да представи в Европа до 2024 г. Тук попада и втори модел, базиран на MEB, който ще влезе в производство в Кьолн от средата на 2024 г., както и Puma EV, който ще се произвежда в Крайова, Румъния от 2024 г.
Ford казва, че стартовата цена ще е €45 000, когато поръчките започват по-късно тази година.