В продължение на десетилетия състезанията на дъжд бяха една от основните атракции във Formula 1. Мнозина смятаха, че именно тогава се проявява истинският талант на пилотите и надпреварите бяха наистина непредвидими.
От няколко години насам обаче състезанията на дъжд са предимно символ на скука. Те често биват забавяни от кола за сигурност или дори спирани. Това е изненада, като се има предвид, че благодарение на множеството технологии, днес болидите са по-сигурни от всякога, но въпреки това изглежда, че не могат да се преборят с дъжда.
Причините затова са няколко, коментира The Drive. Модерните гуми свеждат риска от аквапланинг до минимум, но създават друг проблем – изхвърлят твърде много вода във въздуха, която заради високите скорости бързо се превръща в своеобразна мъгла. Тя се задържа във въздуха по-дълго време от обикновените капки и драстично намалява видимостта. Практически е невъзможно да се провежда нормално съзстезание.
След състезанието във Великобритания тази година, FIA тества нов „пакет за мокро време“. Той добавя допълнителни елементи около гумите, чиято идея е да намалят изхвърлената вода с 50%. За съжаление тестовете са показали минимална разлика и практически няма смисъл от добавките.
Оказва се, че роля играе почти цялата аеродинамика на настоящите болиди. Тя създава допълнителна турбуленция зад автомобилите, което спомага за по-дългото задържане и разпръскване на капките в мъгла. Опитите на отборите чрез аеродинамика водата просто да бъде изхвърлена по-високо и болидите да минават под нея, също не дават резултат без това да навреди на времената им в останалите периоди на състезанията.
Pirelli също търси решение. Компанията работи по нова гума за мокро време, която да даде по-голямо сцепление, но да намали изхвърлената вода до ниво, което прави състезанията възможни.
Засега обаче няма изгледи кога и дали ще бъде постигнат успех с някое от решенията. Всички във Formula 1 продължават да работят по различни идеи, за да може състезанията на мокро да са атрактивни, но и най-вече възможно най-сигурни.