Зарядните станции в Европа - малко на брой и бавни

Къде сме ние? В златната среда с 2-3 станции на всеки 100 км път

,
зарядни станции

iStock

З арядните станции за електромобили по пътищата на Европейския съюз (ЕС) не само са малко на брой, но огромната част от тях не зареждат автомобилите достатъчно бързо, се посочва в нов доклад на Европейската асоциация на автомобилните производители (ACEA), цитиран от специализирания портал electrical-bulgaria.com и БТА.

ACEA обърна внимание на европейските законодатели на този двоен проблем, който заплашва да спре навлизането на електромобилите във връзка с целите, поставени от европейските институции. През миналата седмица Европейската комисия и Европарламентът постигнаха поредно споразумение в целта от 2035 г. новите коли да са само с нулеви емисии, зачерквайки ДВГ.

На този етап обаче инфраструктурата се оказва проблем - и като количество, и като качество (капацитет на зареждане, а оттам и бързина).

Шест страни членки не разполагат със зарядни станции на всеки 100 км път. 17 държави имат по-малко от пет зарядни станции на всеки 100 км, а едва пет държави са с повече от 10 зарядни станции на всеки 100 км.

Налице е голяма пропаст и между страните с най-много зарядни станции на 100 км път и тези с най-малко. Така например в Нидерландия има по една зарядна станция на всеки 1,5 км път, докато в Полша, чиято територия е осем пъти по-голяма, има едва една точка на всеки 150 км.

България е в средата на таблицата с едва 2-3 зарядни станции на всеки 100 км. С най-развита зарядна инфраструктура са Нидерландия, Люксембург, Германия и Португалия, а с най-слабо развита - Литва, Гърция, Кипър, Естония, Полша и Латвия.

Скоростта на зареждане също е голям проблем на континента, посочват от ACEA, тъй като бързите зарядни станции (с капацитет над 22 кВ) са само малка част от общия брой. Действително едва една от седем от всички зарядни станции в ЕС са за бързо зареждане. Останалите са до 22 кВ и не зареждат автомобилите с приемлива скорост.

За да се постигнат целите за намаляване на въглеродните емисии, продажбите на електромобили трябва значително да се повишат във всички страни членки на ЕС.

Ако искаме да убедим гражданите в Европа да преминат към електромобили в следващото десетилетие, зареждането на тези коли трябва да е лесно, както зареждането с гориво днес, коментира генералният директор на ACEA Сигрид де Врис. - Хората не трябва да пътуват с километри, за да намерят зарядна станция, нито пък трябва да чакат безкрайно.”

ACEA Европа Европейски съюз зарядни точки зарядни станции