Догодина започва изграждането на зарядни станции за електромобили в България, казва пред БТА Илия Левков, председател на УС на Индустриалния клъстер "Електромобили".
Покриването на цялата страна ще бъде продиктувано от броя на електромобилите у нас.
Мрежата зарядни станции ще се изгражда в партньорство с потенциални инвеститори, като към проекта вече имало огромен интерес.
Очакванията за бум на електромобилите в България през 2011 г. са базирани на факта, че в момента големите компании работят върху поръчки основно за следващата година.
В зависимост от марката максималната цена на един електромобил е 120 хил. долара, а на българските електромобили, произведени в Стара Загора - около 20 хил. лв.
Цената на мрежата със зарядни станции ще зависи от метода на зареждане.
Ако се избере това да стане чрез подмяна на батериите на електромобилите ще се изискват сериозни инвестиции. По-всяка вероятност ще бъде предпочетен по-евтиният вариант, при който зарядните станции да са по веригите бензиностанции и метанстанции.
Необходимата инвестиция за изграждане на една станция за подмяна на батериите е около 1 млн. лева, докато за изграждането на малки зарядни станции в рамките на съществуващи бензиностанции ще са нужни до 50 хил. лв.
Към момента в страната има около 40-50 притежатели на електромобили, като повечето от тях са лична разработка.
Левков съобщи, че продължава попълването на първата национална база данни за електромобилите в България, чийто инициатор е клъстерът. Базата ще е в основата на разчетите за бъдещата мрежа за зареждането на електромобилите.
Инфраструктурата ще бъде съобразена с европейските производители на батерии за електромобили.
На тези станции електромобилите ще могат да се презареждат за 15 - 20 минути. Едно презареждане на батерия на електромобил става обикновено при пробег на колата от 150 км и цената на километър е под 2 стотинки при сегашната цена на електроенергията.
На този етап в електромобилите се използват основно литиево-йонни батерии, които струват между 15 и 20 хил. лв., а зарядното за тях също е много скъпо. Животът на една такава батерия е 300 хил. километра.