М иналата седмица Toyota, Mazda и Subaru зарадваха почитателите на класическия двигател с вътрешно горене, след като на обща пресконференция дадоха ясна заявка, че всяка от трите компании ще разработи ново поколение ДВГ, като ще се използват определени синергии, за да се икономисат разходи.
Друг японски производител обаче поема по друг път, пише The Drive. Nissan спира да инвестира в бензинови и дизелови двигатели. До този извод австралийското издание стига, след като разговаря с старши вицепрезидента и главен мениджър за Африка, Близкия изток, Индия, Европа и Океания (AMIEO). Те питат Франсоа Баили дали Nissan възнамерява да разработва нови двигатели с вътрешно горене.
„Нашето бъдеще е EV. Не инвестираме в нови ДВГ, това е сигурно“.
Той казва, че преходът от ДВГ към EV ще стане през технологията e-Power. Това е неконвенционален хибрид, при който ДВГ играе ролята на генератор на електричество, то отива в батерия, а оттам захранва електромотор, който единствен има връзка с колелата.
За да оптимизира икономията на гориво в тази конфигурация, Nissan иска да вдигне термалната ефикасност на двигателя с вътрешно горене до впечатляващите 50%. Те работят по технологията от няколко година, като в началото на 2021 г. обявиха, че прототип на e-Power е постигнал въпросната ефективност по време на тестове.
Тук може да споменем, че гамата 3, 4 и 6-цилиндрови двигатели Dynamic Force на Toyota вече е над прага от 40%.
Но изказването, че Nissan няма да разработва нови ДВГ не означава, че компанията ще направи прехода към EV за една нощ. Напротив, японците ще конкретизират стратегията си спрямо специфичните условия в различните точки на света. Така например в Африка още се позволяват Евро 2 автомобили. Очаква се настоящите двигатели да бъдат модифицирани, за да покрият по-стриктните изисквания за емисиите СО2 в други точки на света, където това е особено важно, Европа например.
От друга страна са Toyota, Mazda и Subaru, които вярват, че ДВГ може да бъде спасен като бъде направен почти СО2 неутрален. Най-големият производител в света работи по три 4-цилиндрови агрегата, докато Mazda има специален екип за развитие на роторния двигател. Що касае Subaru, там се работи по нов боксеров мотор.