П реди почти година VW реши, че от януари 2026 г. електрическите автомобили (BEV) за частни клиенти ще се върнат към традиционния дилърски модел в Германия и няколко други пазара - поне за марката Volkswagen Passenger Cars. За други марки и пазари, които също бяха приели агенционен модел на продажби с пускането на пазара на електрически автомобили, базирани на платформата MEB, оценката на модела все още е в ход.
За марката Volkswagen е ясно, че се връща към дилърския модел на продажба на всички пазари. „Разчитаме на предприемаческата сила на нашите дилъри - това не може да бъде заменено от никакъв модел“, каза пред Handelsblatt Мартин Сандер, директор продажби на марката Volkswagen. „Ето защо, като марка Volkswagen, решихме да прекратим агенционния модел за продажба на електрически автомобили в цяла Европа.“
При този начин на продажби местният дилър вече не е договорен партньор на клиента, а действа само като „посредник“. За тази роля дилърите получават предварително определена цена за автомобила, докато клиентът официално прави поръчката си директно при VW. Производителят се стреми да се възползва от предимствата на директните продажби – като например директен контакт с клиентите – като същевременно запазва обширната си дилърска мрежа. VW поема и финансовия риск в този модел. За дилърите това означава, че те вече нямат контрол над печалбите си, тъй като цените и посредническата такса са фиксирани предварително.
Въвеждането на агенционния модел през 2020 г. беше смел ход от страна на VW, тъй като включваше промяна на отдавна установен модел на продажби. Явното вдъхновение тук беше Tesla, която и до днес предлага на пазара своите автомобили изключително чрез директни продажби. Tesla обаче успя да изгради мрежата си за продажби от нулата и не се наложи да насилва съществуващите дилърски партньори да преминат към новия модел.
VW дори планираше да разшири агенционния модел до продажбата на автомобили с двигатели с вътрешно горене. Това обаче няма да се случи и проектът може да се счита за провал.