П рез 2022 г. Джим Роуън пое кормилото от Хакан Самуелсон, Три години по-късно Самуелсон отново става главен изпълнителен директор на Volvo, което идва да подскаже, че Роуън явно не се е справил с турбулентните години, през които той насочваше компанията по пътя на електрическата мобилност. А и спадът от 66% в цената на акциите на шведския производител говорят красноречиво, че бордът на директорите хич не е бил доволен, след като рокадата влиза в сила от днес.
Хакан Самуелсон (навършва 74 съвсем скоро) бе начело на Volvo от 2021 до 2022 г., когато шведският производител реши да сложи начело на компанията човек, който нямаше нищо общо с автомобилната индустрия. Той оглави шведския бранд, идвайки от Dyson.
От днес обаче той предава ключовете за кабинета си и излиза от борда на директорите, а мястото му заема бившият шеф. Самуелсон ще бъде начело на Volvo в следващите две години, през което време компанията трябва да намери постоянен CEO.
Проблемът на Volvo е, че цената на акциите са спаднали с 66% през последните три години, а преходът към електрическа мобилност не се случва със скоростта, която предварително се очакваше. Това далеч не може да се препише само на Роуън, но фактите са това, което са. Остава да видим дали Самуелсон ще направи по-кардинален завой или ще продължи да следва посоката към пълна електрификация, която все пак бе леко омекотена през последните месеци.
Основателят на Geely, Ерик Ли, председател на борда на директорите на Volvo Cars, изтъква „индустриалната дълбочина“ и „доказаните лидерски умения“ като причина за връщането на Самуелсон отново начело на компанията.
„Тъй като индустрията навлиза в още по-сложна фаза, ние вярваме, че неговият опит и твърда ръка са точно това, което е необходимо за укрепване на глобалната позиция на Volvo Cars“, добавя Ли.
По-дълбокият смисъл на всичко това вероятно трябва да се търси в очертаващото се много трудно бъдеще с разразяващата се търговска война между ЕС и САЩ и ЕС и Китай. Може би Самуелсон ще трябва да намери повече предимства от китайската собственост.