Сигнал, че забраната за продажба на ДВГ може и да не се случи

По план трябваше решението за забрана на продажбите на нови коли с ДВГ през 2035 г. в ЕС да бъде преразгледано през 2026 г., но това ще се случи още в средата на тази година

Европейски парламент

, iStock

Сградата на Европейския парламент в Страсбург, Франция.

Е дно е сигурно: намесени ли са политици, нищо не е сигурно! Видяхме го в началото на тази седмица, когато Урсула фон дер Лайен даде 3 години отсрочка на автомобилните компании, за да могат да отговарят на строгите изисквания за нивата на вредни емисии, влизащи в сила в средата на 2025 г. Те грозяха компаниите (особено Volkswagen и Stellantis) с милиардни глоби, но в ЕК са вразумиха.

Нещо повече, след като Фон дер Лайен стартира дискусии с автомобилния бранш през януари, на 5 март ЕК обяви своя „Екшън план за развитие на иновациите, устойчивостта и конкурентоспособността в автомобилния сектор.“

Планът за действие трябва да подкрепи прехода на цялата автомобилна индустрия към чисти, свързани и все по-автоматизирани превозни средства, за да гарантира нейната международна конкурентоспособност. За да се постигне това, планът ще разгледа пет ключови приоритета: 1) иновации и цифровизация, 2) преминаване към чиста мобилност, 3) гарантиране на конкурентоспособност и устойчивост на веригата за доставки, 4) подобряване на уменията и справяне със социалното измерение, 5) гарантиране на равни условия и конкурентна бизнес среда.

На мен всичко това ми звучи доста витиевато и по политически – общо. Но документът дава ясно да се разбере, че ще бъдат направени сериозни усилия и инвестиции в продължаване политиката за декарбонизация на автомобилната индустрия, чиято крайна цел е през 2035 г. да бъде забранена продажбата на автомобили с двигатели с вътрешно горене.

И тук, отново на 5 март, дойде доста интересна новина. Европейската комисия ще преразгледа през тази година изискванията за постепенно спиране на производството на нови автомобили с двигатели с вътрешно горене, а не през 2026 година. Това обяви в Брюксел еврокомисарят с ресор "устойчив транспорт и туризъм" Апостолос Дзидзикостас, съобщи БТА.

"Тъй като нямаме време за губене, преразглеждането на законодателството относно стандартите за емисиите на въглероден диоксид ще бъде извършено през третото и четвъртото тримесечие на 2025 година, а не през 2026 година", заяви Апостолос Дзидзикостас.

Това се разглежда от част от анализаторите като сигнал, че все по-силните гласове против забраната за продажба на нови коли с ДВГ в ЕС започват да се чуват по високите етажи в Европейския парламент. Официално нищо към този момент не подсказва, че ще има промяна в посоката на ЕС, но това изказване на Дзидзикостас подсказва, че е възможно към края на годината да чуем нещо грандиозно откъм Брюксел. Или пък не. Това са политици, никой нищо не знае и всичко е предпоследно.

Европарламент Action plan Урсула фон дер Лайен Европейски съюз забрана на ДВГ