Нямат смелост да го пренапишат, вместо това поредни, цели 4 промени в ЗДвП

Всяка следваща катастрофа с фатален край и голям обществен натиск води до нови и нови промени в Закона за движение по пътищата. А трябва кураж, за да се пренапише той един път завинаги

,
катастрофи България София

Георги Димитров/Vesti.bg

В ъведоха зони с ограничение 30 км/ч в градовете. Е, спря ли това пияния шофьор да даде газ точно преди пешеходната пътека, за да изпревари пешеходците и да сгази 15-годишно момче? Поредната жертва, след която започна поредното политическо говорене.

Няма да взимам страна именно в тази реторика, но с едно съм съгласен: този закон за Движение по пътищата просто трябва да се пренапише. Но за това трябват cojones.

Къде-къде по-лесно е да се направи промяна в ЗДвП и някой да каже, че това ще реши проблемите. А в този случай говорим за цели четири законопроекта за промени в Закона за движение по пътищата. Четири, приети на първо четене. А по този Закон са правени над 100 промени до момента!

Стига се дори дотам, че се искат по-големи глоби за опасно преминаване през ЖП прелез. Ами, смешно е.

А имаме министър на транспорта, който е 8-кратен рали шампион на България, нещо повече, има Академия за безопасно шофиране и неведнъж е изказвал внение по темата в телевизионните ефири. Очаквах от него да излезе публично и да каже той какво мисли по темата, защото вероятно е човекът, който най-много разбира от нея.

Но не, продължаваме с промените. И те ще са същите, като тези от преди месец, когато се взе решение за конфискация на автомобил (силно приветствам това) от пиян и дрогиран шофьор. За да излязат редица адвокати след това и да кажат, че това е незаконно и необмислено. И сега ще се прави промяна на промяната.

Но какво предвиждат новите промени? Колегите от Vesti.bg обобщават картината. Признавам, че част от тях звучат добре, но аз все пак смятам, че няма ясна визия и смелост за кардинални действия, за да се спре войната по пътищата, от която загиват невинните, а пияните и дрогираните се развинават без последствия. Дано не се разминат и без съдебни последствия.

Иначе законопроектът, внесен от Александър Ненков (ГЕРБ-СДС), предвижда органите на МВР да спират пътните превозни средства, да проверяват документите за самоличност и свидетелството за управление както на водача, така и на пътниците, и да връчват на водача и пътниците невръчени електронни фишове за нарушения. Дава се възможност при извършването на административни услуги на гражданите, общините също да могат да връчват електронни фишове за наложени наказания по ЗДвП.

Това звучи резонно, но отново е реакция на обществената реакция, след като сестрата на сгазеното 15-годишно момче на пешеходна пътука на столичната ул. „Гурко” искаше да разбере, защо придружитеката на пияния водач да е подведена под отговорност за съучастие.

Основната цел на промените, внесени от Настимир Ананиев (ПП-ДБ) и група народни представители, е да се създадат допълнителни регулации за новите водачи, както и да се увеличат размерите на глоби и принудителни административни мерки, които не са променяни от 21 години. С измененията се забранява на нов водач за срок от дванадесет месеца от придобиването на шофьорската книжка да управлява моторно превозно средство (МПС) с максимална мощност над 90 kW; да шофира в часовете от 22:00 до 6:00 часа и да управлява МПС с концентрация на алкохол в кръвта над 0,1 на хиляда и/или след употреба на наркотични вещества или техни аналози.

Ок, ще приема за резонно част от тези искания, но пак няма смелостта да по-кардинални предложения. Например да се види опита на Швеция, където младите водачи шофират едни специално обозначени возила с ниска мощност и скорост of 21-годишна възраст.

Със законопроекта на Димитър Найденов (ПП-ДБ) се предлага наказанието на водач, който нарушава правилата за преминаване през железопътен прелез, да е лишаване от право да управлява МПС за срок от 12 месеца и глоба от 3000 лв., като при повторно нарушение правото да се управлява МПС се отнема за срок от три години и глобата е от 5000 лева.

Законопроектът, внесен от Божидар Божанов от „Продължаваме промяната - Демократична България“ (ПП-ДБ), предвижда премахване на всички стикери от предното стъкло на автомобила и замяната им с автоматизирани справки в централизирани регистри, отпадането на контролния талон към свидетелството за управление и възможността за заплащане на глоби онлайн, без преди това да се налага те да бъдат връчени присъствено. Въвежда се задължение за контролните органи да спират на пътя и да връчват невръчени електронни фишове и наказателни постановления на водачи, които имат повече от пет невръчени такива.

А невръчените фишове и актове са в основата на чувството за безнаказаност, защото има над 500 000 невръчени наказателни постановления.

Източник на статията: vesti.bg

България София мото фест катастрофи ЗДвП ЗДП КАТ