В свят, в който автомобилът е едновременно необходимост и финансов ангажимент, да знаеш кой ще издържи теста на времето може да спести пари и главоболия.
Consumer Reports публикува своята годишна класация за надеждност за 2023 г., хвърляйки светлина върху автомобилите, които собствениците смятат за най-надеждни, както и на тези, които редовно са в сервиза.
Докато лидерството на Lexus и Toyota не е изненада, третото място на MINI определено може да се приеме за такава, тъй като тя изпреварва няколко японски производителя, включително Acura, Honda и Subaru.
Макар проучването да е концентрирано върху американския пазар, то дава насоки и за клиентите на другите световни пазари, а от Consumer Reports казват, че „клиентите постоянно ни казват, че надеждността е един от най-важните фактори, когато се купува кола”
Тазгодишната класация на CR се базира на данни от над 330 000 автомобила. Повечето от автомобилите са моделна година от 2000 до 2023, най-малко са тези от моделна година 2024. Важното е, че анализът вече е разширен и обхваща 20 проблемни сфери, като вече са включени електромотор, батерия, различни аспекти на зареждането (EV, PHEV, HEV).
Списъкът на най-надеждни марки се оглавява от Lexus и Toyota съответно със 79 и 76 точки (от 100 възможни). Третото място е за MINI, след това следват Acura, Honda, Subaru, Mazda, Porsche, BMW и Kia.
Стряскаща е ситуацията в долната част на класацията (общо 30 марки, като от изследването са изключени Alfa Romeo, Fiat, Jaguar, Land Rover, Lucid, Maserati, Mitsubishi и Polestar заради недостатъчно данни). Последният не е изненада – Chrysler. Но, внимание, на позиция №29 (от 30) се намира Mercedes-Benz! Две позиции (27) преди него е Volkswagen, още две по-напред (25) – Volvo. Това не са добри новини за европейския пазар.
Тази година Lexus и Toyota си разменят позицията на върха, а MINI е цели шест позиция пред компанията-майка – BMW.
Излишно е да констатираме, че японските (и корейски) марки са безапелационен лидер, постигайки среден резултат 63/100. Европейските брандове се отчитат със среден резултат от 46/100, докато американските - 39/100.
Преминаваме към класацията на моделите с най-висок резултат. Тук ситуацията е просто плачевна… за всички конкуренти на Toyota. Японският гигант има цели 7 модела в Топ 10! Защо Lexus тогава е първа при марките, не знам, но ето и отличниците по модели: Toyota 4Runner (87 от 100), Toyota Camry Hybrid (87), Toyota Camry (86), Toyota RAV4 Prime (84), BMW X5 (82), Subaru Forester (82), Toyota RAV4 (80), Acura RDX (80), Toyota Corolla (77) и Toyota Highlander Hybrid (75).
Макар каросерията да няма пряка зависимост с надеждността, Consumer Reports е изчислил средния резултат в различните категории. Традиционните леки автомобили, в това число седани, хечбечи и комбита продължават да водят със среден показател 57/100. След тях идва категорията на SUV (50/100), минивановете (45/100) и пикапите (41/100).
По-критичен фактор за надеждността се оказва задвижването. Собствениците на електромобили съобщават за 79% повече проблеми спрямо бензиновите автомобили, което е знак, че производителите все още имат много работа за вършене, за да изпипат технологията.
Плъг-ин хибридите се представят още по-зле, съобщени са 146% повече проблеми спрямо конвенционалните модели само с ДВГ. Самозареждащите се хибриди обаче се представят най-добре – с 26% по-малко от стандартните модели с ДВГ, а самозареждащите се хибриди е полето, където Toyota е най-добра.