А ко поставим въпроса така: коя компания е разработила нов двигател с вътрешно горене през последните 3-4 години, отговорът ще е лесен: Mazda. Даже японците направиха два: дизелов и бензинов редови „шестаци“, разработени от нулата.
Тук веднага добавяме още една тяхна разработка, а именно роторният двигател от миналата година за MX-30, където играе ролята на генератор на електричество, което зарежда батерия, а тя захранва електромотор за задвижване на колелата.
През 2023 г. видяхме и поразителния Iconic SP Concept, който използва същия принцип: роторен двигател за зареждане на батерия, която захранва ел. мотори за задвижване.
И днес разбираме, че японската компания се обвързва дългосрочно с тази технология, сформирайки екипа RE Development Group от 36 инженери за разработване на ванкелови двигатели.
Последният пък, когато Mazda имаше отделен екип за развитие на високообортните двигатели без през 2018 г., когато той бе разформирован.
Ентусиастите със сигурност си спомнят последния роторен спортен модел, който бе лансиран през 2012 г., когато приключи историята на RX-8 със специалната RX-8 Spirit R. Към момента Mazda не обещава нов роторен спортен модел, а казва само, че се стреми да предлага „атрактивни автомобили, които вълнуват клиентите с нашия предизвикателен дух."
Но надеждите умират последни, особено свързаните с появата на Iconic SP купе. По време на автосалона в Токио преди няколко седмици, президентът и изпълнителен директор Кацуширо Моро намекна за духовен наследник на RX-7/RX-8.
Дори и това да се случи, настоящата новина дава ясно да се разбере, че един такъв (евентуален) модел ще използва роторния двигател само като генератор на електричество, а не за задвижване на колелата.
Иначе концепцията Iconic SP е дълга 4,18 м, но отново в Токио главният дизайнер Масаши Накаяма каза, че умишлено тя е разпъната толкова голяма, иначе един сериен модел може да бъде събран дори в размерите на MX-5 Miata.