Я пония доминираше автомобилния експорт в продължение на десетилетия, Германия и Южна Корея също бяха в челото на тази класация. Но сега Китай предстои (и официално) да излезе начело на класацията за най-голям износител на автомобили в света.
По-рано тази година вече писахме, че експортът на Китай е изпреварил този на Япония през първото тримесечие на 2023 г. Сега изглежда, че тази тенденция се е запазила през цялата изминала година. China Association of Automobile Manufacturers (CAAM) казва, че страната е изнесла зад граница 4,41 млн. автомобила между януари и ноември, ръст от 58% спрямо същия период на 2022 г., пише Nikkei Asia. За същия период Япония е успяла да изнесе към света 3,99 млн. бройки (за 11 месеца), ръст от 15%.
Макар пазарът в САЩ да е забранена територия за Китай, а експанзията на Стария континент тепърва да започна, Поднебесната империя вече завладява пазарите на Мексико и Русия. Именно тези два пазара й помагат да стане най-големият износител на автомобили в света. Този факт вероятно ще се потвърди официално, след като станат ясни цифрите и за декември.
Nikkei съобщава, че Китай е изнесъл цели 730 000 автомобилът към Русия между януари и октомври, седемкратно увеличение спрямо същия период на 2022 г. Към Мексико пък са поели около 330 000 автомобила, ръст от 71%. Но китайските производители не възнамеряват само да изнасят за Мексико, няколко от тях планират собствени заводи в страната. Анализатори смятат, че това ще им помогне да си проправят път и към пазара в САЩ, като така заобикалят сериозното вносно мито, с което се обмитяват китайските стоки.
Но тук трябва да се отбележи, че не всичко, потеглило от Китай към света носи логото на китайски марки. Да не забравяме, че Tesla, Volvo, BMW и др. правят коли в страната, които продават в чужбина.