Как да се грижим за двигателя, за да издържи поне 500 000 км

Разумна инвестиция, която се отплаща във времето

Мартин Дешев,
двигател диагностика

iStock

П остигането на половин милион километра с един съвременен двигател е доказателство за дисциплинирана поддръжка, а не за късмет. Въпреки че днешните двигатели са проектирани за ефективност, те изискват висококачествена и постоянна грижа, за да достигнат такива постижения, отбелязва AutoBlog.

Тайната на тази дълготрайност се крие в стриктното спазване на графиците за поддръжка и осъзнаването, че необходимата грижа варира значително в зависимост от това дали вашият двигател работи на бензин, дизел или газ.

Първо и най-важно: сменяйте редовно двигателното масло и филтъра. Прясно масло поддържа всички движещи се части смазани и без триене, причиняващо износване. Ако пътувате предимно на кратки разстояния или двигателят работи много на празен ход, може да сменяте маслото по-често дори и да не е достигнало пробега си по каталог. При смесена употреба, сменяйте маслото според графика.

Не пренебрегвайте и другите течности. Охлаждащата течност играе ключова роля. Здравата охладителна система предотвратява прегряване, което може да деформира компонентите на двигателя, да повреди гарнитурите на главата или дори да унищожи двигателя напълно. Проверката на нивата на охлаждащата течност, подмяната ѝ, както е препоръчано и проверката на маркучите и радиатора за течове са задължителни задачи по поддръжката.

Въздушните и горивните филтри също са жизненоважни. Чистият въздух и чистото гориво помагат на двигателя да работи правилно. Запушеният филтър принуждава двигателя да работи по-усилено, намалявайки ефективността и увеличавайки износването.

Не игнорирайте потенциалните проблеми. Този странен нов шум, предупредителната светлина или намалената производителност – не ги подценявайте. Малките проблеми често прерастват в сериозни повреди, ако не бъдат решени. Незабавното проследяване на странното поведение помага да се предотврати превръщането на дребните проблеми в скъпи, необратими щети.

Начинът, по който шофирате, също може да повлияе на дълготрайността на двигателя. Агресивното ускорение, карането на високи обороти и честото рязко спиране могат драстично да ускорят износването. Плавното шофиране с умерено ускорение, постоянни скорости, плавно превключване на предавките, намалява натоварването върху вътрешните компоненти. С течение на времето спокойният стил на шофиране може да окаже голямо влияние.

При дизеловите двигатели е особено важно да се избягват високи обороти, докато двигателят е студен. Честото шофиране с високо натоварване или високите обороти могат да съкратят живота на системите за впръскване на гориво, турбокомпресорите (ако има такива) и устройствата за последваща обработка на отработените газове, като DPF филтри или EGR клапани. Не гасете дизелов двигател с турбокомпресор веднага след спортно шофиране. Оставете го да поработи, за да се охлади турбото.

Бензиновите двигатели имат значителна полза от редовната смяна на маслото, чистите въздушни филтри и навременната смяна на свещите. Неправилно запалване в цилиндъра натоварва цялата система. Използвайте висококачествено гориво, за да предотвратите натрупването на въглероден диоксид, което е често срещано при двигателите с директно впръскване.

Системите за газ изискват специфична поддръжка извън стандартното обслужване. Филтърът за пропан-бутан трябва да се сменя на предписани интервали (обикновено 20 000–30 000 км). Редукторът/изпарителят също може да изискват периодична проверка или почистване.

Няма значение дали колата ви е хечбек за пътуване до работа, многофункционално комби или дизелов лекотоварен автомобил - важното е ангажираността. Двигателят ще се отплати с години надеждна служба, висока стойност при препродажба и дълъг, безпроблемен живот, когато е поддържан правилно. Ако животът на двигателя е спестовна сметка, редовната поддръжка щеше да бъде депозитът и до 500 000 км натрупана лихва щеше да си е свършила работата по осигуряването на печалби.

коли автомобили двигатели поддръжка на автомобила