Н е са много автомобилите, оставили такъв отпечатък върху света на надпреварите за издръжливост, какъвто прави Ford GT40. Мечтата на един американски магнат да затвори устата на един европейски мечтател води до това, че GT40 излиза на пистата е печели четири поредни титли в „24 маса на Льо Ман”.
Американският триумф започва през 1966 г. с троен подиум за Ford GT40, с което прекъсва петгодишната доминация на Скудерията в надпреварата за издръжливост. Но този успех не успокоява инженерите в Диърборн, които залагат на алуминия и преработват изцяло шасито за сезон 1967. Оборудван с прословутия двигател 427 V-8 (7L) и трансмисия със собствено охлаждане, пренасяща мощността към задните колела, Дан Гърни и Ей. Дж. Фойт печелят безапелационно изданието през 1967 г.
Днес, за да отпразнува именно този успех, Ford представи върховната пистова бегачка GT40 MK IV, което ще бъде произведена в тираж от 67 бройки. Всяка една се продава за $1,7 млн.
И тя, подобно на оригинала от 1967 г., е по-дълга от уличния модел. Задвижването е поверено на 6-цилиндровия битурбо EcoBoost двигател с мощност 800 к.с., състезателна трансмисия, фокусиран върху аеродинамиката екстериорен дизайн и шаси с удължено междуосие.
Доставките за клиенти ще започнат в края на пролетта на 2023 г. Със сигурност има за какво да им завиждаме, защото аз лично има опит със серийния Ford GT. През лятото на 2019 г. имах възможността да тествам този автомобил по улиците и аутобаните в Германия. Това удоволствие ще ми остане завинаги в съзнанието, макар неговия 3,5-литров V6 да е „само” 655 к.с.