Ford построи гигантски завод за батерии и EV, сега всичко се разпада

Корейската SK On излиза от съвместното дружество с Ford, тъй като търсенето на електрически автомобили намалява

Пламен Георгиев,
BlueOval City

, Ford

BlueOval City

П рез 2021 г. Ford и южнокорейският производител на батерии SK On се ангажираха с огромна инвестиция от $11,4 млрд., насочена към изграждането на няколко съвместни завода за батерии за електрически автомобили в САЩ. Това беше огромно бизнес решение, което показа ангажимента на Ford към електрическата мобилност.

Това беше тогава. С наближаването на края на 2025 г. двете компании напълно прекратяват партньорството си за производство на батерии, рязък обрат, който подчертава колко бурен е станал пейзажът на пазара на електрически автомобили. Ходът следва две ключови събития.

Първо, отмяната на федералната данъчна субсидия за електрически автомобили, което се отрази на продажбите навсякъде. Второ, неотдавнашното решение на администрацията на САЩ да преразгледа стандартите за разход на гориво, ход, който се очаква да даде предимство на автомобилите с бензинов двигател пред електрическите.

Развоят на събитията

SK On ще поеме контрола над вече построения завод в Тенеси, известен като BlueOval City. След това Ford ще поеме контрола над два завода в Кентъки, разположени един до друг. BlueOval City е съществена част от плана на стойност $50 млрд. за производство на 2 млн. електромобила към края на 2026 г.

SK On е страната, която официално прекрати партньорството, въпреки че компанията твърди, че възнамерява да продължи да работи с Ford около съоръжението в Тенеси. Компанията вярва, че прекратяването на съвместното дружество ще ѝ позволи да повиши производителността и да подобри оперативната гъвкавост. Освен това, от компанията отбелязват, че разделянето ще ѝ позволи да ускори бизнеса си със системи за съхранение на енергия в Северна Америка.

Какво се случва с държавния заем?

Едно от по-непосредствените последици от разделянето е преоценка на държавния заем, одобрен към края на администрацията на Байдън. Първоначално планиран на до $9,6 млрд. за съвместното дружество, заемът сега ще бъде намален под надзора на администрацията на Тръмп. Точно с колко, предстои да се види.

Според Bloomberg, заемът ще бъде преструктуриран, за да „се намали експозицията към данъкоплатците и да се гарантира бързото му погасяване“. Разбира се, че Ford работи доброволно с Министерството на енергетиката, за да изплати заема по-бързо от първоначално планираното.

Мрачни перспективи за продажбите на EV

Местните продажби на електрически коли на Ford намаляват, а главният изпълнителен директор Джим Фарли очаква по-нататъшна касапница. Наскоро той заяви, че заради администрацията на Тръмп, продажбите на електрически автомобили могат да паднат с до 50% в САЩ.

Ford отчете загуби от $5,1 млрд. преди лихви и данъци от бизнеса си с електрически превозни средства през 2024 г. и очаква да загуби още повече тази година.

„Вярваме, че е било предопределено, че това партньорство няма да работи в бъдеще“, коментира управляващият директор по ценни книжа на WedBush Дан Айвс пред Detroit Free Press. „Ford трябва да направи някои трудни ходове и това беше умен стратегически ход. Пазарът на електрически автомобили е драстично свит за Ford сега и те трябва да се адаптират съответно.“

Източник на статията: carscoops.com

BlueOval City Ford завод за батерии