К огато избираме гориво за автомобила си, обикновено гледаме най-вече октановото число за бензина, ако има някакви добавки и евентуално процента биокомпонент. И разбира се, цената.
Именно тя е най-определяща за мнозина, които смятат, че единствената разлика за цената е октановото число и няколкото добавки за почистване, които има в премиум горивата. И съответно, че няма никакъв проблем да се кара с нискокачествено гориво.
Проучванията обаче показват друго, съобщава Motor1. Няколко от най-големите автомобилни компании в света са се обединили в проекта Top Tier. Това е инициатива за подобряване на качеството на горивата, като цели да създаде единен, още по-висок стандарт, който е доста над минимално изискуемото от регулаторите.
Защото, да, според регулациите в повечето страни, горивата трябва да имат определено минимално количество добавки и компоненти, но то е далеч от оптималното за двигателите. А модерните двигатели имат все по-високи изисквания и качеството на горивата може да повлияе сериозно на производителността им.
Top Tier е подкрепен от BMW, Mercedes-Benz, Toyota, Volkswagen, Audi, Daimler Truck, Honda, Ford, Stellantis и General Motors. Организацията AAA е направила тестове с Top Tier гориво (бензин) и го е сравнила с представянето на конвенционално премиум гориво.
Тестът е бил симулация на 16 000 км. пътувания само с един от двата вида горива. Тестваните двигатели започват напълно чисти. Елементите на двигателите са били измерени висока прецизност преди началото на теста. След това са измерени отново след края.
Обърнато е най-голямо внимание именно на най-важните компоненти – инжекторите, клапаните и буталата. Оказва се, че стандартните горива оставят 19 пъти повече наслоявания и замърсявания по компонентите, отколкото Top Tier горивото.
Натрупването на тези замърсявания води до прекомерно разтваряне на гориво в маслото. Съответно се влошават неговите качества и се увеличава износването на двигателя. Наслояванията водят и до намаляване на ефикасността на работа на двигателя, по-малко мощност и увеличаване на разхода.
Конкретно бензиновите горива Top Tier са налични само в Япония, Северна и Южна Америка засега, а дизеловите само в Канада и САЩ. Но по-света има и други премиум горива, които също постигат добри резултати. И показват, че инвестиция в по-скъпо, но качествено гориво, може да се изплати в по-добре работещ и по-здрав двигател по-дълго време, който да спести скъпи ремонти и загубено време в престой в сервиз.