М алцина биха отказали чисто нов автомобил, но има някои фактори, които „охлаждат“ желанието им. Един от тях е, че като цяло новите коли бързо губят стойност в първите години от производството си, освен ако не са екзотични и лимитирани модели.
Компанията за анализи iSeeCars публикува последните резултати за това колко се обезценяват множество от най-популярните нови модели в САЩ за първите 5 години от живота им. Първо добрата новина за всички собственици – през 2023 г. всички автомобили задържат стойността си по-добре спрямо 2019 г., заради застоя на продажбите от пандемията насам.
Преди пандемията, новите коли губеха средно 50% от стойността си за първите 5 години. Сега загубата е снижена до 38.5%. Най-големите губещи остават електрическите автомобили. При тях средната обезценка е 49.1%.
Анализът на iSeeCars обхваща 1.1 продадени автомобила за периода ноември 2022 г. до октомври 2023 г. От гледна точка на тип автомобил, пикапи и хибриди имат най-малка обезценка – съответно 34.8% и 37.4%. Анализаторите обръщат внимание на факта, че производителите намаляват усилията си в сферата на хибридите за сметка на електричките, но всъщност пазарът показва друга тенденция засега.
От гледна точка на конкретни модели, няма особени изненади. Porsche 911 е с най-малка обезценка, едва 9.3%. Това се отразява в сума от около 18 094 долара. На второ място е Porsche 718 Cayman със 17.6% обезценка или 13 372 долара. Трета е Toyota Tacoma с 20.4% обезценка или 8359 долара.
В другата крайност са моделите с най-голяма обезценка. Лидер е Maserati Quattroporte, което губи 64.5% от стойността си или 90 588 долара. На второ място е BMW Серия 7 с 61.8% или 72 444 долара. Третото място е са Maserati Ghibli и 61.3% обезценяване – 58 623 долара.
Като цяло луксозните коли запазват тенденцията да се обезценяват повече и по-бързо спрямо по-масовите модели. Изключението от правилото е Porsche. Пълната разбивка по класове и категории е налична на сайта на iSeeCars.