А втономните автомобили са голяма тема, като доста производители влагат огромни средства в тяхната разработка. За да бъде автономен, всеки автомобил се нуждае от сериозно допълнително оборудване и софтуер, които очаквано са доста скъпи и сложни.
Логично, това се отразява и на цените на автомобилите. В опит да намалят това „влияние“, доста производители внедряват части от оборудването още сега, за да успеят да намалят разходите, но все пак очакванията са цените да растат с „поумняването“ на автомобилите.
Според ветеранът-търговец и инвеститор Джим Чанос обаче, собствениците на автомобилите не трябва да очакват, че тези технологии ще се отразят и на вторичния пазар. „В момента стойността на Full Self Driving (FSD) пакета на Tesla най-вероятно е близо до нулата на пазара“, казва Чанос, цитиран от Autoblog.
„Не забравяйте, че Мъск каза, че притежаването на FSD пакет ще увеличи цената на вашата Tesla с кратни стойности на самия пакет FSD. Въпреки това той не приписва почти никаква стойност при обратно изкупуване или препродаване. Всъщност с течение на времето той се обезценява по-бързо от автомобила“, добавя той.
FSD пакетът на Tesla струва 15 000 долара, като се предлага като допълнителна екстра. Клиентите дори влизат в ролята на своеобразни тестъри на технологията. Въпреки това около 100 000 души са го поръчали за колите си.
Има и друг риск – технологията все още се развива. Купувачите в момента рискуват да се окажат с кола, чието оборудване след няколко години е остаряло и неизползваемо. Така действително няма да могат да върнат нищо от парите, които са похарчили за екстрата.
Tesla не смята така, макар и да не е коментирала изказването на Чанос. Преди дни Илон Мъск прогнозира, че в рамките на тази година Tesla ще може да предложи автономия поне ниво 4 за FSD, което означава, че колата ще може да се управлява сама и да се справя в почти всички ситуации.