BMW прави сериозни заявки за бъдещо серийно производство на водородни автомобили, които да бъдат качени на новата платформа Neue Klasse. Но първо трябва да се премине през няколко етапа, които продължават с производството на малка партида от модела iX5 Hydrogen.
Продължават, защото до момента моделът вече премина през интензивна тестова програма. Сега, след като се произведат ограничен брой от модела, той ще служи като демонстрационна платформа за предимствата на мобилността с локални нулеви вредни емисии в отделни региони от пролетта на 2023 г.
„Локални вредни емисии” е термин, който се използва само от BMW, като по този начин се подчертава фактът, че возилото не отделя емисии по време на експлоатация, но това не означава, че не е отделил такива при производството си.
BMW е единственият европейски производител, който залага на водорода като бъдещ източник за захранване на пътнически автомобили. Други производители виждат водорода като опция за транспорт на товари, но не и на пътници.
Намеренията на баварците изразява много точно Франк Вебер, член на борда на директорите:
Сигурни сме, че водородът ще играе съществена роля за индивидуалната мобилност, затова обмисляме микс от електрически системи с батерии и горивни клетки в дългосрочен план. Горивните клетки не изискват кобалт, литий или никел, затова, инвестирайки в този тип задвижваща система, ние подсилваме и геополитическата гъвкавост на BMW Group.”
BMW iX5 Hydrogen се произвежда в пилотния завод в Изследователския и иновационен център в Мюнхен. Това е междинния етап между развойния процес и серийното производство, където всеки нов модел се прави за пръв път. В него работят около 900 човека. Те работят едновременно по до шест нови модела. Целта им е да гарантират, че продуктът и производственият процес са готови за серийно производство.
Самият автомобил се доставя от завода на BMW в Спартанбург, САЩ, изграден на платформата на Х5. След това автомобилите се оборудван с нов под, в който може да се вградят резервоарите за водород в централния тунел и под задната седалка.
Позиционират в зоната на задната ос е електромоторът от пето поколение BMW eDrive, където е разположена и батерията. Горивните клетки са разположени под предния капак, те са произведени Гархинг, северно от Мюнхен.
Тази седмица Honda обяви, че ще лансира автомобил с горивни клетки през 2024 г., базиран на CR-V. Той също ще бъде направен в ограничен тираж, за да демонстрира първо предимството на подобно задвижване. Този модел ще се прави в Охайо, където марката прави още състезателни коли, Acura NSX и др.