Audi обяви очакваната от началото на годината новина - влиза във Формула 1 от 2026 г.
Въпросът сега е кой отбор ще бъде закупен, а отговор ще има в следващите месеци. Дълго време вървяха спекулации, че това ще е McLaren, но босът му Зак Браун заявяваше, че преговори са водени, тимът обаче не е за продан. Така вече като най-спрягано име, чрез което Audi да застане на стартовата решетка, е това на Sauber.
Вестта (практически потвърждение) за бъдещето участие на Audi във Ф1 бе обявена на брифинг преди Гран При на Белгия на пистата “Спа” в неделя - от президента на компанията Маркус Дюсман, и от шефа на техническото развитие и член на борда Оливер Хофман.
Те заявиха, че задвижващата система ще се прави в Нойбург, край Инголщад, което означава, че за първи път от повече от десетилетие силови агрегати за Формула 1 ще се майсторят в Германия. Нещо, което Audi изтъква на преден план.
От 2026 г. в най-комерсиалния автомобилен спорт ще участва и Porsche - друг бранд на VW Group. Чакат се подробности и от Щутгарт, а и по линия на тази компания и спортните й намерения има много слухове и неясноти.
Те тръгнаха, след като стана ясно, че Porsche се е сдобила с 50 на сто от Red Bull Technologies. Ще има ли обаче участие в Red Bull F1, какво ще е то, може ли да замени Honda като доставчик на силови агрегати (договорът бе подновен до 2025 г., бел. авт.) - всички тези въпроси също чакат отговори. Но по-скоро те ще са положителни.
Смята се, че и двете германски марки са очаквали потвърждение, че моторно-генераторният модул - Heat (MGU-H), който получава енергия от отработените газове, ще бъде премахнат от 2026 г.
Това се очаква да попадне сред промените в правилата, тъй като изисква огромни разходи, а сложната система няма връзка с разработването на автомобили за нормална употреба в контекста на преминаване към електрификация.
От 2026 г. електрическата енергия на хибридното задвижване във Ф1 ще се генерира изключително от по-конвенционалната система за кинетично възстановяване. Тя работи чрез рекуперация при спиране - подобно на шосеен EV, което прави навлизането в спорта много по-привлекателна перспектива за марките на VW Group.
Както посочва и Audi, от 2026 г. изходната електрическа мощност на силовите агрегати, състоящи се от електромотор, батерия, електроника и двигател с вътрешно горене, ще се увеличи рязко в сравнение с днешните системи за задвижване на Формула 1.
Тогава електрическият мотор ще бъде почти толкова мощен, колкото двигателят с вътрешно горене, който генерира около 400 kW (544 к.с.). Високоефективните 1,6-литрови турбо двигатели работят с усъвършенствано устойчиво гориво - също предпоставка за навлизането на Audi в серията.
Фактор, разбира се, и компанията признава това, е отново разтящата популярност на Формула 1 - особено след много оспорвания минал сезон. Спортът превзема нови пазари - например американския, чупят се рекорди по гледаемост и приходи от тв права, продажба на фенски стоки и т.н. и т.н.