Ето кои асистиращи системи наистина помагат на пътя

Автономните автомобили има какво да научат от тях

Мартин Дешев,
Ford система светофари

Ford

А втономните автомобили и тяхната сигурност на пътя са гореща тема от доста време. Поддръжниците им казват, че те ще повишат пътната безопасност, а противниците им – че поне за момента се случва обратното.

Последният куриоз беше от паркинг на роботакситата на Waymo в САЩ. Хората, които живеят до него, се оплакват от постоянните клаксони от паркинга. Чрез клаксоните роботизираните коли се предупреждават една друга и си помагат в навигацията, за да не се ударят – точно както правят и повечето шофьори.

Но докато безопасността на автономните коли все още е спорна, то анализ на американския Застрахователен институт по магистрална безопасност (IIHS) открива кои асистиращи системи вече се представят добре и дори биха могли да са за пример и на автономните коли. „Системите за предотвратяване на колизии действително се справят и стават все по-достъпни сред новите коли“, казва Дейвид Кид, старши анализатор на IIHS пред InsideEVs.

Той дава за пример системата за автоматично екстремно спиране. Тя разчита на радари и камери, за да следи ситуацията пред колата. Също така следи и дали шофьорът предприема действия – натиска ли спирачките и завърта ли волана, за да избегне препятствието. Ако той не реагира навреме – системата преценява с какво спирачно усилие да намали скоростта или да спре.

Според данните на IIHS, тези системи са намалили ударите отзад, за които се е налагало да се вика полиция, с 50%. Също много добре се представят функциите с адаптивен круиз конторл, асистента при напускане на лентата за движение и мониторингът на сляпата точка. Всички те отчитат намаляване на инцидентите и подобряване на безопасността.

Това обаче не може да се каже за автономните системи Ниво 2 и нагоре. „Те променят начина, по който хората взаимодействат с автомобила. С времето шофьорите им предават по-голямо доверие и започват да се занимават с все по-разсейващи дейности“, казва Кид. А това е проблем, тъй като Ниво 2 и 3 не са пълна автономия и изискват постоянното внимание на водача.

„Имаме силни доказателства, че системите за предотвратяване на катастрофи наистина го правят и намаляват нараняванията. Когато се добави и автоматизация към автомобила, не виждаме никаква промяна от гледна точка на безопасността. Единствените ползи от тях засега са комфорт и удобство“, казва Кид. Той призовава регулаторите да забранят изключването на някои от системите, като напускането на лентата за движение например.

пътна безопасност системи за безопасност автомобили коли