О т създаването си преди 120 години до днес, марката Renault преживява три основни етапа на развитие. Първият е на създателя на компанията (1898-1944), следван от Régie Nationale des Usines Renault (RNUR), изцяло собственост на френската държава (1945-1995), и накрая Renault SA (1995-до днес). А всички те формират историята на производителя, с чиято 120-годишна история могат да се мерят малцина.
Всичко започна с един млад човек, очарован от новите машини за придвижване. В гаража на семейния имот в Булон-сюр Сейн, близо до Париж, Луи Рено създава свой собствен автомобил. През 1898 г. той е на 21 години. Type A voiturette разчита на тръбно шаси, оборудвано с малък мотор De Dion с мощност от 1,75 к.с. Техническите му умения го насочват към въвеждането на иновативна трансмисия. Той изоставя конвенционалния пренос на мощност посредством верига и ремък за 3-степенна скоростна кутия и диференциал, като изобретява директна трансмисия, свързана към задната ос чрез колянов вал и два универсални шарнира. За времето си това решение е пробив, който води до конструирането на малък автомобил с внимателно контролирано тегло, който е отлично пригоден за малкия по мощност двигател.
На Бъдни вечер през 1898 г. Луи Рено решава да потегли към Монмартър със своя Voiturette, минавайки по най-стръмната улица в Париж, rue Lepic и успява. Мнозина зрители приветстват подвига му като победа както в спорта, така и в иновациите. Това събитие окончателно определя пътя за автомобилния производител Renault, тъй като изкачването на rue Lepic води след себе си търсене: направени са поръчки за 12 автомобила, включително се плаща капаро с цел гарантиране на производството им.
Любопитен факт е, че двамата му по-големи братя създават компания, в която Луи Рено в началото е служител, макар цялата идея и реализация да идва от него.
Домакините от Renault Classic уточняват два пъти, че това не е музей, е гараж на голяма част от историческите модели на марката, като всеки един от тях е в движение. Част от експонатите взеха участие в ретро парада във френската столица, който отпразнува 120-годишнината на Автомобилен салон Париж.
Във Франция и Европа, където последиците от социално-икономическата криза от 30-те години на миналия век все още са много чувствителни, една тема е предмет на голям дебат - дали да се произвеждат автомобили за масите, или да се вземат решения на база предпочитанията на по-заможните семейства? Луи Рено е категоричен: Renault се доверява на Primaquatre, семеен автомобил, насочен към по-заможните домакинства. При дължина от 3,70 метра, достигащ скорост от 105 км/ч и базова цена от 19 500 франка, Primaquatre отдалечава Renault от прекалено стеснения пазар на 6-цилиндрови модели, на който разчита от 1929.
Автомобилът на преден план е вторият, който Луи Рено създава след Type A voiturette.
Идва моментът за смяна на 4CV (популярният автомобил, който моторизира Франция) и Renault решава да проучи подробно дълбоките промени във френското и европейското общество. С отворения за идеи Пиер Дрейфус начело на компанията Renault решава да изобрети нов универсален автомобил. Следващото Renault олицетворява гъвкавостта – град и провинция, работни дни и уикенди, работа и ваканция, мъже и жени. Това става реалност през 1961 г. в лицето на Renault 4.
Ражда се хечбек с равен под и пета врата, която да улеснява товаренето, с интериор, който може да се адаптира към всяка нужда. Ражда се „автомобилът за живеене”.
След т. нар. каросерия voiturette на мода са автомобилите, които са създадени (и приличат) на базата на карети и файтони.
Тази концепция за семеен автомобил трябва да са модернизира. Новата визия на марката приема формата на Renault 16, дръзко оформен хечбек за средно размерния семеен сегмент. Renault 16 предлага разнообразие, което никой друг автомобил от средния сегмент по онова време, освен комбито, не може. Renault не спира само до конфигурацията на хечбек със сгъваща се задна седалка.
За да задоволи по-младото поколение, през 1964 г. Renault изобретява Renault 8 Gordini. Малкият седан е преработен от специалиста Амеде Гордини, който изкарва 95 к.с. (SAE) от стандартен двигател с работен обем 1100 куб. см. Ражда се легенда, Gorde, допълнително подсилена през 1966 с 1300-кубикова версия и отличителните четири фара.
Нямаше да повярвам, че са движение, ако не ги бях видял на живо предишния ден на площад "Конкорд". Не само това, но те се движеха в убийствения парижки трафик, а потеглянето и спирането е цял ритуал.
Renault 12 е олицетворение на семплия, достъпен и нечуплив автомобил. Renault 12 е проектиран с идея за международна дистрибуция и се сглобява извън границите на Франция. Голяма част от развитието на модела се извършва в Бразилия, там Renault планира да произвежда автомобила, в завода в Сао Пауло, където се сглобява и Dauphine. През 1967 в завода е командирован екип инженери, чиято цел е да ускорят процеса. Но преди да започнат продажбите в Бразилия, Renault 12 намира последователи в Румъния. Пиер Драйфус, който мечтае за завладяване на пазара на СССР, достига до Чехословакия и Румъния. Взима се решението Renault 12 да се произвежда в Питещ под марката Dacia. Две години по-късно Renault подписва договор за сглобяване в Турция. Renault 12 се превръща в световен автомобил.
Renault влиза в пулса на 60-те години и напълно разбира значението на протеста и феминистките движения, в резултат на което компанията създава автомобил за жените. Renault 5 (1972) е малък автомобил със заоблени форми, много моден външен вид за времето си. Автомобилът има само две предни врати, за да се гарантира, че децата са в безопасност на задните места, когато майките им ги карат на училище.
Преди около 90 години автомобилът е бил достъпен само за богатите.
След като изобретява „автомобилът за живеене” в лицето на Renault 4, Renault 16, Renault 6 и Renault 5, френският производител продължава да разширява границите си. Проучва се проектирането на автомобил с всичките предимства на седана и цялата практичност на лекотоварен пътнически автомобил, кръстоска, която да разчита на силните качества на няколко различни модели като Renault 25, 21 Nevada и Trafic. В компанията се говори за поемане по „нов път”, без да е много ясно до къде води той. По производствени причини Renault се насочва към Trafic, модерен лекотоварен модел (1981), който инженерите се опитват да превърнат в седан.
В същото време, и в най-строга секретност, Matra прави планове за “ван във френски стил.” През 1983 пътищата на Renault и Matra се пресичат и двете компании решават да започнат сътрудничество, стартирайки с проекта на Matra. Renault допринася със своите основополагащи идеи – равният под, модулна кабина с 5 или 7 места, големият 2,0-литров двигател от 25, по-мекият дизайн. Ражда се Renault Espace.
В тези болиди са седяли най-големите титани: Михаел Шумахер и Аертон Сена. Респект.
Scеnic е скромна революция: Той е първият миниван за средния сегмент. След като натрупва опит с Espace, Renault мисли за желанията и стремежите на клиентите си, които, макар и не най-богатите, са многобройни. Как може да се характеризира семейството от края на 20-ти век? От какъв автомобил се нуждаят тези млади домакинства с деца, прохождащи или тийнейджъри, двойки, в които жената шофира ежедневно и за които покупката на луксозен автомобил не е на дневен ред? Какви са техните мечти? Да пътуват същите кратки маршрути всеки ден или да изследват нови места? За да отговори на всички тези въпроси, Renault създава Scеnic, първият компактен миниван. Проектиран за съвременното семейство и начина му на живот в автомобила.
Днес компанията все още се чуди какво да прави със своите миниванове (вероятно ще бъдат трансформирани в SUV), но визията за бъдещето е ясна: електрификация и автономност, която Renault демонстрира с невероятната концепция EZ-ULTIMO.
Renault K-ZE е нов достъпен електромобил за Китай
Mercedes приближи новата B-класа до кросоувър формите
Виетнамците от VinFast и Дейвид Бекъм бяха гвоздеят на програмата в Париж