С лед Германия, Великобритания е вторият най-голям автомобилен пазар в Европа. Във Великобритания е концентрирано не малка част от производството, а централата Fiat Chrysler Automobiles е в Лондон. Какво следва от това?
LMC Automotive предвижда, че вотът за излизане от ЕС ще доведе до намаляване на продажбите на нови автомобили във Великобритания със 120 000 още тази година. По-тревожното е, че компанията смята, че в следващите години спадът ще е с по 400 000 автомобила.
Анализът на Evercore ISI показва, че печалбите на автомобилните компании може да спаднат с над 8 млрд. евро в следващите две години.
Източник от Jaguar Land Rover, който е базиран на Острова, смята, че напускането на ЕС ще намали печалбата на компанията с 1 млрд. паунда в края на десетилетието.
От всичко това ще пострадат силно и доставчиците. Сред тях се открояват Delphi Automotive, Lear, BorgWarner, Tenneco, Meritor и Dana Holding Corp., чийто акции спаднаха с 9 пунка в петък, когато стана ясно гласуването на британците. При Penske Automotive Group, който генерира около 1/3 от приходите си през 2015 във Великобритания, спадът на акциите бе с 10%.
Всичко това идва в момент, в който производството на нови автомобили във Великобритания достигна рекордните 2,6 млн. през 2015 г.
От Evercore ISI смятат, че „PSA Peugeot-Citroen, VW и Ford ще бъдат ударени най-силно,“ като се отбелязва още, че Великобритания е един от най-печелившите пазари на нови автомобили.
Британците ще се отърват от някои безумни правила на ЕС
Британците питат Google какво е ЕС
Излизането от ЕС би могло (защото това ще е предмет на сериозни преговори) да означава, че за произведените във Великобритания автомобили няма да се гарантира свободен (разбирай безмитен) достъп до най-големите пазари на континента. През миналата година около 900 000 автомобила, произведени на Острова, са продадени на континента.
В писмо, изпратено до служителите преди референдума, Toyota Motor Corp. предупреди, че напускането на ЕС би могло да доведе до налагане на 10% налози върху автомобилите, които произвежда на Острова. Японският концерт заплаши, че може да преосмисли (и вероятно ще го направи) инвестиционната си политика във Великобритания.
В момента всички са на полусъединител и очакват развитието на нещата. Но за Nissan това не е добър изход от референдума. Компанията е най-големият износител на автомобили за Европа от завода си в Съндерланд. BMW пък притежава шест британски компании, включително MINI и Rolls-Royce.
Сигурно е, че автомобилният бранш ще бъде силно ударен. Лирата потъна до рекордно ниски нива от 1985 г., инвестициите ще намалеят, би могло да се стигне да съкращаване на работни места и дори до закриване на производства.
Вижте още: