У падъкът на SUV е неизбежен, настоява Винсенj Коби, главен изпълнителен директор на Citroen. „Със света на SUV е свършено”, твърди той, макар да признава, че в момента „цифрите не подкрепят това ми твърдение”.
А цифрите казват, че около 50% от новите регистрации в Европа през последните години се падат именно на каросерията SUV. Но под това определение попадат дори автомобили като Citroen C4 X, който е леко повдигнат и използва дизайнерски език, типичен за SUV автомобилите.
Шефът на Citroen коментира през Auto Express, че индустрията ще отклони вниманието си от SUV-овете заради аеродинамиката.
Ако аеродинамиката на един електромобил не е добра, това се отразява драстично на пробега. Може да загубите 50 км между добра и лоша аеродинамика, а между SUV и седан говорим за 60/70/80 километра без проблем.”
Решението в момента е за увеличаване на размера на батерията, нещо, което виждаме при редица производители. Например BMW iX е с много по-голяма батерия спрямо ниския и аеродинамичен i4. Но това няма да е винаги възможно, смята Коби.
Хората ще започнат да ограничават теглото и размера на батерията, това ще стане или чрез данъци, или чрез субсидии, чрез регулации…”
Франция ще започне да налага данък на база теглото на автомобилите. “Сегмент А бе убит от регулациите, сегмент D [SUV] ще бъде убит от аеродинамиката и теглото”, коментира Коби.
Допълнителен катализатор за предстоящия упадък (поне според шефа на Citroen, защото друг негов колега не изразява подобно мнение) на SUV е екологичният фактор.
Ако живееш в големия град, ако преди пет години оставяше децата на училище с голям SUV, ти беше герой. Сега, ако направиш това, ти си „терорист”…”
Да не говорим, че днес се използва три пъти повече ресурс, за да предложиш еднаква услуга.
През 70-те години автомобилът тежеше 700 кг. Днес средното тегло е 1300 кг. Утре теглото на един обикновен автомобил ще е два тона. Това значи, че използваме три пъти повече ресурси, за да предложим същата услуга и да бъдем „зелени”.”
Citroen в плува срещу течението, като се придържа към малките батерии с капацитет 50 kWh, за разлика от други производители, които гонят границата от 100 kWh. Коби не отрича, че има риск от това да се отдалечиш от вида коли, които клиентите обичат, но предполага, че проблемът би бил по-сериозен, ако не смениш тактиката по-рано.
“Ако продължиш да залагаш на „SUV кашоните” до 2030 г. и разбереш, че вече няма клиенти за тях, това ще е твърдо приземяване… не искаш да си последният, който си тръгва от дансинга.”