Т върдотелните батерии са виждани от мнозина в автомобилния бранш като следващата голяма революция и потенциално решение на много от проблемите на електрическите коли. Както с всяка нова и сложна технология обаче, работата по твърдотелните батерии се оказва изпълнена с много трудности, неизпълнени обещания и похабени пари, съобщава Autoblog.
Един подобен казус е с американската компания QuantumSpace, която разработва такива батерии и има инвестиция от Volkswagen. Германският концерн води разговори и с френската Blue Solutions, която вече произвежда твърдотелни батерии за електрическите автобуси на Daimler.
Самите Volkswagen не коментират, но от Blue Solutions казват, че разработват твърдотелни батерии и за автомобили, като вече има подписано споразумение с BMW и още една компания, като води разговори и с трета, но не ги идентифицира. Надпреварата за твърдотелни батерии продължава и то с пълна сила. Това обаче носи и своите негативни последици.
„Много обещания не бяха изпълнени и няколко производителя и инвеститори изгоряха. Има много добри и надеждни данни за технологията, но може ли индустрията да я мащабира и да я реализира по устойчив начин“, коментира Рори МакНълти от анализаторската компания Benchmark Mineral Intelligence.
От Ibex Investors пък коментират, че „интересът на инвеститорите в твърдотелните батерии намаля. Те се питат дали си струва рискът“. През миналата година са инвестирани 146 млн. долара в компании за твърдотелни батерии, което е със 72% по-малко. Една от причините са забавянията по проектите.
Blue Solutions например изпитва трудности да намали времето за зареждане. В момента батериите ѝ се зареждат за 4 часа, което е достатъчно за нощен престой на автобуси и камиони. Амбицията на компанията обаче е да има батерия за електрически коли, която да се зарежда за 20 минути и да има гигафабрика за нея до 2029 г.
QuantumScape също изостава значително. Компанията започна да разработва твърдотелна батерия за Volkswagen през 2018 г. с амбицията тя да е на пазара в електрички на компанията през 2024 г. През 2022 г. са изпратени прототипи на батериите, но масовото производство все още е далеч. Компанията казва, че има още много работа, като не казва кога прогнозира да е готова.