Mazda ни показва роторно-електрическия наследник на MX-5

Поразителният спортен EV е с 375 к.с. и роторен мотор за удължаване на пробега, който може да се захранва от водород

Пламен Георгиев,
Mazda Iconic SP

Mazda

Mazda показа радикалната си визия за бъдещето на MX-5. Концепцията се нарича Iconic SP и наистина изглежда иконично, вероятно това ще е най-красивият автомобил, който ще бъде показан на стартиращото днес автомобилно изложение в Токио.

За концепцията се казва, че използва задвижване, базирано на това в наскоро лансирания кросоувър MX-30 R-EV. Това значи роторен бензинов мотор, който играе ролята на генератор на електричество за зареждане на батерията с капацитет 17,8 kWh. Оттам колелата се задвижват от електромотор, черпещ ток от нея, а ДВГ-то няма връзка с колелата.

Mazda

Mazda не разкрива много технически характеристики от модела, но твърди, че той разчита на 375 к.с., почти двойно над мощността на днешната MX-5.

Към това добавяме теглото на модела от 1450 кг, почти колкото на Lotus Emira с нейния 4-цилиндров ДВГ с 365 к.с. На теория тези цифри ни дават основание да смятаме, че моделът ще е значително по-бърз от всеки друг сериен модел на Mazda до момента.

Mazda

От Mazda твърдят, че роторният двигател за удължаване на пробега има смисъл за електрически спортен модел, защото може да се конфигурира по различни начини с цел оптимизиране на центъра на тежестта. Тук малкият ДВГ е позициониран по средата на автомобила, като спомага за нисък център на тежестта, дълъг преден капак и изнесено назад пътническо купе. Всичко това пък е от съществено значение за тази визия, което може да определени само с една дума: красива.

Mazda

Концепцията е с доста компактни размери, очаквано. Дължината е 4180 мм, широчината 1850 мм, а височината едва 1150 мм. Разстоянието между двете оси е 2590 мм, което приближава модела повече до Alpine A110, не чак толкова до MX-5. Не става ясно дали визуално големият кокпит е предназначен само за двама или четирима пътника.

От компанията казват още, че роторният мотор в Iconic SP ще може да се захранва от „различни горива, включително водород”, добавяйки, че „ако батерията се зарежда с електричество от възобновяема енергия, ще може да се движи във въглеродно-неутрален режим".

Mazda Iconic SP Japan Mobility Show Mazda