В движение в страната към този момент са над 50 електромобила, но очакваме догодина броят им да достигне 100-150, каза пред БТА председателят на Българска асоциация "Електрически превозни средства" (BAEPS.org) Мартин Заимов.
Интересът към електромобилите у нас нараствапропорционално на успеха им в света и Европа, коментира той. Ръстът е по-малък от очаквания, но въпреки това е много сериозен. Разчитам догодина да има вече 100-150 автомобила в страната и съответно станциите за зареждане да се удвоят, каза той.
Зарядните станции за електромобили у нас, които се намират на публични места и разполагат с място за паркиране, са около 20, а за София - 12.
Малко хора се замислят, че електрическите превозни средства имат милиони места за зареждане, това може да е във всеки контакт, коментира председателят на асоциацията. По думите му за изграждането на нови мощни станции за бързо зареждане трябва да има участие и от публичната власт, която да осигури подходящи места.
Около 25 от електромобилите по пътищата сега са нови.
От останалите голяма част са внесени "втора ръка". Има и малък брой конвертирани - нормални автомобили, чийто двигател е заменен с електрически и са добавени батерии, разказа Заимов.
Повечето електромобили, които се карат тук, са купени от бизнеса и се ползват за придвижване на служителите, отбеляза Заимов. Като пример той даде голяма компания за куриерски услуги у нас, която е поръчала 20 пикапа. Очакванията му за развитие на пазара на електромобилите у нас също са свързани с бизнес цели.
Към момента собствениците на електромобили са освободени от местни данъци. Те ползват безплатно синята и зелена зона за паркиране в центъра на София и останалите градове с ограничителен режим за паркиране.
Цените на новите електромобили към момента са над
45 хил. лева,
които не са по джоба на средностатистическия българин, пък било то и зеленомислещ. За електромобил "втора ръка" на няколко години, с относителна сигурност на поддръжката трябва да се заделят около 20 хил. лева, коментира Заимов. Конвертираните биха могли да бъдат и по-евтини, но там усилията за поддръжката са много по-сериозни, добави той.
За хората, които мислят "зелено", придвижват се основно в града и не разполагат с много средства, добър вариант са електрическите скутери и мотори. Те са сравнително безшумни, не отделят вредни газове и могат да изминат пробег от 30 до 50 км с едно зареждане на батерията. Максималната скорост, която развиват е от 35 до 60 км в час, а цените им са средно от 1300 до 2600 лева. Още по-евтини са електрическите велосипеди.