П рага свързвам със страхотна бира, голям дворец, река, любимо място на туристите, дъжд и вятър. Но автомобилната история познава и друго на тема Praga: автомобилна компания с над 100-годишна история, но много малко позната.
Носещата името на чешката столица компания е основана през 1907 г. Тя е доста голяма през първата половина на века, но през средата на 60-те години изпада в забвение. Досега.
Praga се връща на автомобилната сцена с гръм и трясък, идващ от двигателя на Nissan GT-R. Praga Bohema бе представен като прототип през ноември 2022 г., а сега вече е започнало производството на суперавтомобила. Той ще се прави ръчно в Прага, като е предвидено да се изработят само 89 екземпляра. Всеки един от тях ще струва около 1,3 млн. евро, като първите клиенти вече са посетили завода, за да се убедят в какви ръце оставят инвестицията си.
Нещо повече, първите клиенти са имали възможността да се докоснат за пръв път в реални условия до машината, макар и по заледените чешки пътища. Иначе публичния дебют на Bohema е планиран за тази пролет.
В сърцето на модела, за който Ромен Грожен казва, че един от най-впечатляващите хиперавтомобили, който се е движил по улиците лежи битурбо 3,8-литров V6 от Nissan GT-R. Агрегатът е със 710 к.с. и 724 Нм, което не изглежда никак впечатляващо на фона на тази форма, но има една уговорка: Bohema тежи едва 982 кг! За да дадем тежест на този параметър, минималното тегло на болид от Ф1 е 798 кг, това на болид от клас LMP1 - 875 кг, докато средното тегло на хиперавтомобил от класа на чешкия представител е 1350 кг.
В разработката на Bohema, освен споменатият Ромен Грожан, е участвал и Бен Колинс, бивш пилот от Ф1 и Индикар, но известността си той получи, след като бе разкрито, че дълги години бе в ролята на Stig в Top Gear.