Я понският автомобилен производител „Тойота“ представи пред американска публика своя модел „Мирай“ и заедно с това обяви, че
ще отвори над 5500 свои патента за автомобилите, които използват водород.
Така японците целят да помогнат технологията – изключително екологична, но много скъпа за внедряване – да бъде използвана от повече компании.
Близо 2000 патента се отнасят до горивните клетки, почти 300 – за резервоарите за сгъстен под много високо налягане водород, над 3000 ще са за софтуера за контрол на горивните клетки и няколко десетки патента ще се отнасят за индустриалното производство и доставка на водорода.
„Мирай“ дебютира през декември в Япония, а на пазара в САЩ и Европа се чака по-късно през годината.
Моделът използва технологията на
горивните клетки, в които се смесва водород и кислород, при което се генерира електричество.
Те могат да осигурят енергия за задвижването на автомобил, която е пет пъти повече, отколкото акумулаторите на електрическите автомобили в момента могат да осигурят, а освен това се зареждат и много по-бързо.
Автомобилите, които използват горивни клетки, не отделят вредни емисии, а само водни пари.
Твърде скъпо обаче е да се внедри технологията, а също и да се развие необходимата инфраструктура, тъй като водородните станции са твърде малко. Цената за изграждането им пък е ужасно висока, дори и за стандартите на големите производители –
само една струва около и над 1 млн. долара.
Миналата година новаторският автомобилопроизводител „Тесла“ също обяви, че отваря свои патенти.
С този ход той цели да развие още повече технологиите, които се използват от електрическите автомобили.