Skoda Fabia е сред автомобилите, чието бъдеще е застрашено заради все по-строгите изисквания за емисиите. По-рано тази година компанията беше предупредила, че заради новия стандарт Евро 7 цените на автомобилите ще се увеличат, за да покрият изискванията, което ще направи малките модели като Fabia нерентабилни за производителите.
Браншът обаче преговаря и вече постигна важен напредък в желанието си Евро 7 да не е с чак толкова строги изисквания. В интервю за Autocar, изпълнителният директор на Skoda Клаус Зелмер казва, че ако това се случи, Fabia може да продължи да е на пазара.
Европейският съвет вече прие личните автомобили да са с по-ниски изисквания, които са почти същите като Евро 6, което значително ще намали разходите за производителите. Предстои обаче и други две ключов институции – Европейският парламент и Европейската комисия да вземат решение.
Ако Евро 7 бъде въведен с новите, по-ниски изисквания, животът на Fabia може да продължи и след настоящето поколение. „Не мога да кажа, че са я спасили, но мисля, че удължиха потенциалния ѝ живот. Още не е ратифицирано през целия процес на ЕС, така че не можем да празнуваме твърде рано“, допълва Зелмер.
Настоящият модел беше представен през 2021 г., като ще продължи да се произвежда до около 2028 г. Зелмер не иска да се наема с твърда прогноза какво ще е бъдещето.
„Ще видим. Държим вариантите си отворени. Нашият принцип е да уважаваме предпочитанията на клиентите, затова нека да видим какви ще са в следващите 5-10 години“, допълва той.
Директорът на продажбите Мартин Жан е по-оптимистичен: „Оригиналното предложение на Европейската комисия щеше да убие сегмента на суперминитата в средата на 2025, което според мен ще е тъжно, защото им голямо търсене на тези коли. Ако Европейският парламент приеме версия, която е близо до предложената сега, ще можем да продължим да произвеждаме тези коли, което според мен е правилното решение“, казва той.
Зелмер коментира, че в първоначалния вид на Евро 7, Fabia би поскъпнала с 3000-5000 евро, което ще я направи твърде скъпа. „Сега виждаме, че ЕС слуша. Всички знаят, че ако направим колите твърде скъпи, хората просто ще останат със старите си коли… Някой би казал защо производителите не поемат разликата, но тези пари ни трябват, за да станем въглеродно неутрални“, допълва той.