Ще спре ли SUV-бумът някога? ЕС точи секирата

Цели 45% от световните продажби през миналата година се падат на клас SUV, но скоро (поне в Европа) голямото тегло може да е причина за атака срещу кросоувърите

Пламен Георгиев,
Alfa Romeo Tonale

, Alfa Romeo

Alfa Romeo Tonale

А ко има една причина, заради която автомобилната индустрия успя да се справи с токова много кризи през последните години, то това е SUV. Това са най-популярните автомобили в света. Те движат печалбите на компаниите нагоре, но въпросът сега е: ще продължи ли тази тенденция или има заплахи?

През 2021 г. почти 42% от световните продажби са били в клас SUV. По света бяха купени почти 31,9 млн. от тези автомобили, пише в анализ Motor1.com. Това е ръст от 13% спрямо 2020 г. Това е невероятен ръст, особено когато се сравни с ръста в другите сегменти: от А до F ръстовете бяха до 1%, само пикапите нараснаха с 3%.

През миналата година продажбите на SUV модели по света са били почти 46%, но най-интересното е, че в САЩ и Китай бе отчетен спад със съответно 7% и 2%.

Но заплахата идва и е известна – вредните емисии. Голямото тегло изисква големи двигатели, а това от своя страна води до повече вредни емисии. Интересното е, че данните на JATO показват, че всички SUV категории (освен при луксозните модели) отбелязват спад на вредните емисии в Европа между 2020 и 2021 г. Но средното ниво остава 107,9 г/км, което е много повече спрямо градските модели, малките коли, компактните модели и бизнес седаните, чиито вредни емисии възлизат съответно на 76,9; 97,7; 97,6 и 100,8 г/км.

Това може да доведе до налагане на различни санкции върху SUV моделите в страните от ЕС, като друга основателна причина би могла да е и по-голямото пространство, което заема един SUV. Той е по-голям и по-тежък еквивалентния лек модел. SUV моделите в Европа са средно с 27% по-тежки от малък автомобила, в САЩ те са с 22% по-тежки от седан.

Тези данни вероятно скоро ще бъдат тълкувани от органите на ЕС, така че няма да е учудващо, ако скоро от Брюксел ни кажат и какъв тип каросерия трябва да шофираме, след като вече ни казаха, че двигателят с вътрешно горене е лош и ще бъде анатемосан през 2035 г.

Източник на статията: Motor1.com

SUV продажби на автомобили Европейски съюз