Сан Франциско показа защо автономните коли не са готови за реалността

Роботакситата на Waymo блокираха напълно и създадоха хаос с трафика след токов удар, който остави града без светофари и се наложи компанията да ги деактивира

Мартин Дешев,
waymo автономен автомобил

Waymo

А втономните таксита на Waymo са един от примерите за развитието на този тип технология. Те вече предлагат услугата си в няколко града в САЩ, сред които е и Сан Франциско.

Именно там обаче през уикенда стана ясно, че автономните коли все още не са готови за реалността, отбелязва Mission Local. Вечерта в събота около една трета от Сан Франциско остана без ток заради мащабен срив на мрежата.

Това се отрази и на много от светофарите, които спряха работа. Обикновено това е проблем за нормалните шофьори, но пък затова си има знаци и правила, които да регулират преминаването без сигналната уредба.

Оказва се обаче, че това все още е непостижимо предизвикателство за автономните коли на Waymo. Социалните мрежи се напълниха с клипове на коли на Waymo, които стоят в кръстовищата и не знаят какво да направят.

Това доведе до образуването на още по-големи задръствания и проблеми с трафика. Роботакситата просто стоят на място с пуснати аварийни светлини и не мърдат. Често това се случва насред кръстовището и се налага останалите шофьори да ги заобикалят. Други пък успяват да отбият встрани и да изчакат.

Пред CNBC говорител на Waymo обяви, че токовият срив е наложил сериозни проблеми в трафика, които са били причината за объркването на автомобилите. Услугата е била прекратена за кратко, докато ситуацията се нормализира.

Компанията казва, че ще продължи работа по подобряването на технологията и как тя да се справя с подобни събития в бъдеще. От Waymo допълват, че колите са разработени да се справят и с нерегулирани кръстовища. В такива ситуации те трябва да спрат на място, да анализират и да преценят кога да минат.

Но тъй като мащабът на токовият срив и неработещите светофари е бил твърде голям, това е накарало автомобилите да стоят на място много по-дълго от предвиденото, което допълнително е влошило трафика и съответно е затруднило колите още повече. Услугата вече е възстановена в нормален ритъм.

Илон Мъск, който също предлага роботаксита през Tesla, се похвали в социалната мрежа Х, че неговите коли не са имали такива проблеми. Трябва да се направи обаче и уточнение, че неговата услуга в Сан Франциско не е с изцяло автономни автомобили, а е с Full Self Drive Supervised системата, която има и реален шофьор зад волана, който да се намеси при нужда.

коли автомобили автономни автомобили Waymo