А мериканският президент Доналд Тръмп въведе 25% мита за вноса на всички стоки от Китай, Мексико и Канада. Това включва и автомобилите, което е сериозен удар по индустрията, която очаква и остри реципрочни мерки от засегнатите държави. Междувременно, Тръмп обяви, че скоро ще обяви и подобни мита за европейските стоки и коли.
В часовете след влизане в сила на митата за Канада и Мексико, Тръмп заяви, че ще даде отсрочка само за автомобилния бранш. Тя е до 2 април т.г., т.е. малко по-малко от месец. Като има и изискване – производителите трябва да изпълняват търговското споразумение между САЩ, Мексико и Канада.
След тази дата, автомобилните производители също ще трябва да се съобразяват с 25% мита за вноса в САЩ. Това ще доведе до вдигане на цените и очаквания за ускорени инвестиции в строежа на местни заводи. Дори и цените на резервните части ще скочат, което ще оскъпи и ремонтите, съответно и застраховките. Motor1 са се допитали да повечето производители, за да разберат какви мерки предприемат.
Членовете на Американския съвет за автомобилна политика казват, че превозните средства и частите за тях, които отговарят на търговското споразумение, трябва да бъдат изключени от митата. „Американските производители са инвестирали милиарди в САЩ, за да изпълнят изискванията и не трябва тяхната конкурентоспособност да бъде подкопавана от мита, които увеличават разходите за производство в страната“, смята групата, в която членуват няколко компании, включително General Motors и Stellantis.
Ford не са коментирали темата, но наскоро изпълнителният директор Джим Фарли предупреди, че митата ще имат огромно влияние върху индустрията, като може да „изтрият милиарди долари от печалбите ѝ“. Фарли очаква митата да се отразят и на работните места.
Hyundai отговаря, че е инвестирала малко над 20 млрд. долара в САЩ, което е създало над 570 000 работни места за няколко завода. Продължава и строежът на нов завод в Джорджия, който ще прави по 300 000 коли годишно и всички те ще са за САЩ.
BMW е по-критична, като казва, че един от водещите принципи за компанията е свободната търговия. „Митата пречат на свободната търговия, забавят иновациите и задействат негативна спирала. Те са вредни за клиентите, като правят продуктите по-скъпи и по-малко иновативни“, казва още компанията.
Honda препраща към становището на президента на Алианса за автомобилни иновации Джон Бозела. В нето той посочва, че частите и автомобилите „често преминават границата няколко пъти, преди да станат готов продукт“. Митата ще засегнат всички производители на коли, на батерии и доставчици, което е огромна индустрия и тя не може да се премести за една нощ, казва Бозела. Той запазва дипломатичност, като казва, че президентът Тръмп „разбира важността на здрава и глобално конкурентна автомобилна индустрия“ и е работи с администрацията му за постигане на решение.
Toyota отказва коментар по темата, а Volkswagen има една от най-острите позиции. Компанията първо споделя за своите инвестиции в САЩ за над 75 години. „Силно призоваваме американското правителство да преосмисли решението за мита, които вече се отразяват на работните места, икономическия растеж и на семействата из страната. Митата имат унищожителен ефект върху автомобилната индустрия, увеличават разходите, разбиват веригата са доставки, вредят на американските дилъри и намаляват достъпността на автомобилите до клиентите“, казва концернът.
Volkswagen допълва, че предприема специален план, който да защити бизнеса ѝ. Той включва осигуряване на доставки на автомобили и части докато тече преоценка на ситуацията. Ще бъдат направени корекции в производството и вноса, а освен това обмисля и допълнителни стъпки за намаляване на риска.
„Оставаме в готовност да работим със законодателите да се намерят решения, които да подкрепят американската индустрия и да запазят икономическите възможности за работниците, бизнеса и клиентите“, казва още компанията.