Porsche представи ретро идеи за емблемата си

Класическият „щит“ можеше да изглежда много по-различно

Мартин Дешев,
Porsche 911 Sally Special

Porsche

Е мблемата на Porsche е една от най-разпознаваемите в автомобилния бранш. Тя се е превърнала в добре познат символ на милиарди хора и днес изглежда немислимо да бъде променена.

Не така са стоели нещата в ранните години на компанията. През 1948 г. Porsche е смятала, че изписването на думата Porsche с ясни букви е достатъчно. Но някои от клиентите на компанията са искали тя да има лого.

Сред тях е и д-р. Отомар Домник, който е един от първите клиенти на Porsche. Той лично е започнал конкурс наречен Porsche Prize, с цел да се намери лого на компанията. А през 1951 г. първият вносител на Porsche в САЩ Макс Хофман също предложил на Фери Порше да се направи лого на компанията.

Porsche

Въпреки това нито едно от предложенията не е било прието. В края на 1951 г. Фери Порше пише в бележника си една идея: „Волан, който е декориран с Porsche и герба на Щутгарт  или нещо подобно“. През 1952 г. дизайнерът Франц Ксавиер Реймспиез създава първото лого, което обединява тези елементи върху златен щит и добавя изправен кон, който е част от герба на града. Цветовете и стилизираните рога са част от традиционния герб на Вутемберг-Хохензолерн.

Тогава се поражда друг проблем. През 50-те години няма достатъчно качествени преси, които да осигурят желаното ниво на детайли и яснота на емблемите. Логото не се харесва, когато е принтирано в черно-бяло, а някои  дилъри дори го смятат за твърде сложно и объркващо, особено на фона на далеч по-семплите емблеми на Mercedes и Volkswagen.

Така през 60-те години има ново търсене на лого. Предложенията са за още по-семпло и стилизирано P от Porsche. Идеите са напълно различни от досегашната философия на компанията.

Разликите са толкова драстични, че изглежда „стряскат“ ръководството на Porsche. Логата са отхвърлени категорично и са запазени само „благодарение на хроникьора на Porsche Гислейн Каес“.

Ръководството решава, че логото, което се използва от 1952 г. вече е добре установено и познато и подобна драстична промяна няма да е разумна. Така познатият до днес щит остава, макар и през годините да е минал шест леко обновявания.

Всички предложени емблеми могат да се видят на страницата на Porsche тук.

Porsche коли автомобили спортни коли