Toyota има сериозни проблеми в момента. Скандалът със сертифицирането на автомобили, който избухна миналата година, продължава да тормози концерна. И не само го тормози, а сериозно му вреди. И ако миналата година говорихме за Hino и Daihatsu, сега японските власти директно обвиниха Toyota, че не спазва разпоредбите за сертификация. А това за Страната на изгряващото слънце си е сериозно обвинение.
В резултат на това бяха спрени доставки на няколко модела. Отделно около 100 000 автомобила Tundra и Lexus LX трябва да получат нови двигатели заради производствен проблем, което също е удар по реномето за надеждност на Toyota. Има и съдебни дела за водородните амбиции на Toyota.
Но парите продължават да прииждат на талази: $8,9 млрд., за да сме конкретни. Толкова е печалбата на Toyota от април до юни, първото тримесечие на фискалната 2025 г. в Япония. Това е увеличение от 1,7% за същия период от миналата година и рекорд за компанията. Оперативните приходи са 8,9 милиарда долара, което е 17-процентно увеличение, докато приходите са се увеличили с 12% до $78,7 млрд. - също рекорди за първо тримесечие.
Междувременно световните продажби на Toyota са намалели с 1,9% за периода. Продажбите спаднаха най-много в Япония, цели 14%, до голяма степен благодарение на гореспоменатите проблеми със сертифицирането на автомобилите, които наложиха спиране на продажбите на няколко модела. Ако не беше Северна Америка, където продажбите скочиха с 14,3%, финансовите данни на компанията можеше да изглеждат различно.
Как една компания реализира рекордни печалби при намаляващи общи продажби? Toyota посочва обезценяването на японската йена като основна причина, предполагайки, че числата могат да се подобрят, ако йената се възстанови, което се случва в момента. Числата за второто тримесечие също ще бъдат повлияни от по-добрите продажби в Япония.