Новият шеф на Renault трябва да се справя със сериозна нетна загуба

Франсоа Прово поема поста изпълнителен директор от Лука де Мео, който застана начело на модния бранд Kering, собственик на Gucci

Франсоа Провост

Renault

Ф рансоа Прово, 57 години, е директор „Покупки, партньорства и връзки с обществеността“ в Renault, позиция, която заема от октомври 2023 г. Начело на компанията той застава от днес, 31 юли, като мандатът му е четири години.

Новият шеф на Режията идва в момент, в който Renault отчете нетна загуба за първото полугодие в размер на 11,2 млрд. евро (до голяма степен поради промяна в начина, по който отчита дела си в Nissan), цифра, която показва сериозни пукнатини в скорошния успех на марката. Другата такава цифра е оперативният марж от 6%, намалял от 8,1% за същия период на миналата година.

Прово поема поста седмици след като компанията би аларма за печалбата след слабото търсене в Европа, нарастващата китайска конкуренция и спад в печелившия бизнес с лекотоварни автомобили. Финансовият удар, макар и по-лек от този при конкурентите, изложени на американските мита, сигнализира за по-трудни времена за един от най-малките традиционни автомобилни производители в Европа.

Очаква се Прово да представи следващия средносрочен стратегически план на Renault, наречен Futurama, тази есен. Марката завършва основно обновяване на гамата, стартирано под ръководството на де Мео, чийто първи ход като главен изпълнителен директор беше да обнови продуктовия план и да ускори разработването на ключови модели, включително малкия електрически автомобил Renault 5 и малкия електрически SUV Renault 4.

Де Мео също така насочи фокуса на Renault към по-високорентабилни компактни и средноразмерни модели, лансирайки Austral и Rafale и въвеждайки отново минивана Espace като средноразмерен SUV и минивана Scenic като електрически компактен SUV. В същото време, марката Dacia премина към по-висок клас автомобили и актуализира всички свои модели до по-модерната CMF архитектура, но ще се сблъска с предизвикателства да електрифицира гамата си, като същевременно запази доста по-ниските цени спрямо тези на конкурентите.

През 23-те си години в Renault Group Прово е работил предимно зад кулисите, с богат опит в чужбина и история на непрекъснати повишения. По време на престоя си като ръководител на партньорствата, Renault и китайската Geely създадоха Horse Powertrain, съвместно предприятие за разработване и производство на задвижвания с вътрешно горене. Saudi Aramco държи 10% дял в Horse Powertrain. Geely придоби 35% дял в завода на Renault в Пусан, Южна Корея, а компаниите имат ново партньорство в Бразилия за производство и продажба на автомобили с ниски и нулеви емисии.

Според съобщения във френските медии, Прово се е ползвал с доверието на де Мео и е имал силни връзки с френското правителство, което държи 15% дял в Renault, както и с инвестиционно-банковата общност.

Завършил престижните Ecole Polytechnique и Ecole des Mines в Париж, той започва кариерата си във френското Министерство на финансите, след което става съветник на френския министър на отбраната. Присъединява се към Renault през 2002 г. като мениджър на клон по продажби и маркетинг във Франция, след което става управляващ директор на Renault-Nissan Португалия през 2005 г. През 2008 г. Прово е вицепрезидент по стратегия и планиране в отдела по продажби и маркетинг, а през 2010 г. става главен оперативен директор на Renault Русия. През 2011 г. става главен изпълнителен директор на Renault Samsung Motors, съвместно предприятие в Южна Корея, а през 2016 г. става старши вицепрезидент по операциите в Китай. Ролята му се разширява на следващата година, когато добавя длъжността председател за Азиатско-тихоокеанския регион. През 2019 г. е назначен за председател на региона Китай. През 2020 г. е назначен за старши вицепрезидент „Международно развитие и партньорства“, подчинен на де Мео, и се присъединява към управленския комитет на групата. През 2022 г. Прово поема ръководството на отдела за връзки с обществеността.

Renault Франсоа Провост