Нискоемисионните зони в София няма да решат нищо, в Лондон се действа кардинално

Кметът на британската столица няма страх, под определението Зона с ултра ниски вредни емисии вече попада цял Лондон, което ще засегне допълнителни 200 000 превозни средства, които ще плащат по $15 дневно

Пламен Георгиев,
Лондон Великобритания

iStock

Е дна година разправии дали да се въведат нискоемисионни зони в София, а самите те няма да решат нищо, тъй като първо трябва да се тръгне от годишния технически преглед, за да има някакъв ефект. Но не, в Столична община се карат за „барутници” на 20 (дизелови) и 30 (бензинови) години, което прави ситуацията трагикомична.

При това става въпрос за 2-3 месеца и идеален център на София, докато лондонската Зона с ултра ниски вредни емисии (ULEZ) е целогодишна, защото жителите на града дишат ежесекундно.

Но да не се отплесвам, допирни точки между София и Лондон няма. Доказва го и последното решение на Садик Кан, който реши да разшири ULEZ върху целия град и по този начин ще гарантира по-чист въздух за още 5 млн. жители. Така всички шофьори на Лондон вече ще плащат по 12,50 британски лири (около $15 към днешна дата) дневно на водач, който шофира по-стари и по-мръсни коли.

Новата мярка ще влезе в сила от август 2023 г. Transport for London смята, че около 15% от автомобилите в разширената зона ULEZ ще засегне допълнителни около 160 000 частни автомобили и 42 000 лекотоварни автомобили дневно. Ако искат да се движат, те ще трябва да плащат въпросните $15 дневно. Таксата се налага на база отделяните емисии NOx. Като цяло от дневния налог се изключват дизелови и бензинови автомобили, регистрирани съответно след 2016 и 2006 г.

У нас всеки се страхува от подобни кардинални решения, затова и такива не се взимат, а се прилагат мерки, които резултат едва ли ще дадат. Но лондончани също са крайно недоволни от решението на кмета им, които виждат таксата като нечестно финансово бреме в трудни времена. Transport for London отчита, че около 80% от хората в новата част на ULEZ са несъгласни с попадането на техните жилищни части в нея, но кметът въпреки това действа.

Успоредно с разширяването на ULEZ, Transport for London казва, че ще разшири автобусните линии на градския транспорт, ще помогне на собствениците със стари автомобили да ги предадат за скрап или да ги преоборудват така, че да отговарят на новите изисквания, а на хората в неравностойно положение, зависещи от своите автомобили ще им бъде дадено допълнителен гратис период.

Източник на статията: bbc.com

Великобритания лондонски таксита вредни емесии замърсяване от автомобили нискоемисионни зони