Д изеловият двигател е дамгосан вовеки. „Дизелгейт”, политици и екологични организации направиха така, че за него спасение да няма. Но Mazda реши да плува срещу течението. След като преди няколко години направи бензинов двигател, работещ като дизелов (най-грубо казано), тази година Mazda даде на света един от най-емблематичните си продукти.
Не само че увеличи работния обем до 3,3 литра, докато всички други го намаляват, но и разработи напълно нов редови 6-цилиндров дизелов двигател. И казва, че възнамерява да го продава, докато има кой да го купува. Логично, след като си направил чисто нова разработка.
Проблемът е, че в Европа желаещите да купят нов дизелов мотор намаляват всеки изминал ден. А миналият месец продажбите на електромобили на Стария континент изпревариха за пръв път продажбите на дизелови автомобили. Но търсене има в Австралия, Япония и др.
„Ако клиентите искат дизел, стига да можем да спазваме разпоредбите по ефективен начин стандартите за вредни емисии, бихме искали да продължим да предоставяме дизели“, казва програмният мениджър на Mazda CX-90 Мицуру Вакие пред CarExpert.
Европейската версия на Mazda CX-60 3,3 e-Skyactiv D е с 254 к.с. Ние тествахме модела през пролетта и останахме изключително впечатлени от него. Чакаме и СХ-90 със същия агрегат.
Но в Европа търсенето на нови дизелови автомобили се сви драстично. Данните на АСЕА показват, че на дизела се е падал почти 44% от новите регистрации в ЕС през 2017 г. През 2021 г. процентът вече е 25, а в края на юни делът на новите дизели се сви до 13,4%. Изглежда скоро Mazda ще трябва да разчита само на други части на света за продажбата на дизеловите си модели, макар ние да харесахме новия агрегат изключително много. Дори само заради смелостта да се направи такъв.