А дминистративният съд в германския град Шлезвинг отсъди в полза на неправителствената екологична организация Deutsche Umwelthilfe (DUH), потърпевши са националния орган KBA и Volkswagen. Това решение отново разпалва „Дизелгейт” за първоизточника на този срамен скандал, но по-важното е, че след него може да се стигне до сервизна акция за милиони дизелови автомобили от различни модели, което ще струва много.
Делото е свързано с различни модели на Volkswagen, оборудвани с 4-цилиндровия дизелов двигател EА 189. Същият преди години бе установено, че работи заедно със заблуждаващо устройство, чиято цел е да манипулира измерванията за отделяните вредни емисии.
През 2016 г. German Federal Transport Authority (KBA) одобри софтуерен фикс за въпросните автомобили. Но германската неправителствена организация от дълго време оспорва това решение. Според тях, след като заблуждаващото устройство остава в автомобила, той продължава да отделя повече вредни емисии от позволеното. В резултат, след като са „поправени” по стандартите на КВА, автомобилите продължават да отделят повече азотни оксиди.
През 2018 г. DUH започна дело срещу КВА, за да отмени одобрението за VW Golf Plus, оборудван с EA 189 Евро 5 дизелов двигател. Решението на съда значи, че софтуерният фикс не върши работата си.
От Volkswagen казват, че ще изчакат пълното становище на съда, за да решат следващите си стъпки. Но е много вероятно това решение да донесе главоболия и за други производители в страната.
DUH твърди, че по пътищата има милиони мръсни дизели на няколко производителя по немските пътища, които все още се движат с монтирани заблужваващи устройства за тестовете на вредни емисии. Организацията планира още съдебни искове срещу BMW, Mercedes и други дизелови модели на Volkswagen.
“Тази присъда има фундаментален ефект, тъй като може директно да се приложи за други модели.” Организацията призовава КВА да отзове всички засегнати автомобили на всички производители. В противен случай заплашва със съдебни искове.