С амо през тази година 10 души са загинали и 221 са били тежко ранени при 166 катастрофи, причинени след употреба на алкохол. Седем от от тези смъртни случаи са при катастрофи, причинени от млади шофьори с до 6 г. стаж, които са карали пили.
Тези данни изнесе днес главен инспектор Стойчо Костадинов от Пътната полиция при старта на националната информационна кампания за шофиране без употреба на алкохол "Карай трезво".
"Загорка" АД инициира кампанията за безопасно поведение на пътя за втора поред година. Тя е насочена основно към младите шофьори (18-24 години) и цели да обърне внимание върху вредното влияние и рисковете от шофиране след консумация на алкохол и да допринесе за намаляване на пътно-транспортните произшествия в страната.
Главен инспектор Стойчо Константинов и изпълнителният директор на "Загорка" АД Николай Младенов
За да разшири обхвата и дейностите си, тази година кампанията се реализира с подкрепата както на СБА, така и на Асоциацията за квалификация на автомобилистите в България (АКАБ), Държавно-обществена консултативна комисия по проблемите на безопасността на движението по пътищата.
Към инициативата се присъединиха и Главна дирекция Национална полиция и КАТ, които поеха ангажимента за разпространението на информационна брошура в мрежата на КАТ при връчването на нови шофьорски книжки.
АКАБ, която обединява автомобилни инструктори, ще включат в теоретичната част от подготовката на бъдещите водачи специални материали, които обръщат внимание на проблема. Обучителните материали ще бъдат разпространени в мрежата от школи на асоциацията в цялата страна – в София, Варна, Бургас, Русе, Търговище, Горна Оряховица, Габрово, Монтана, Видин, Враца, Кюстендил, Пловдив, Благоевград, Силистра, Ловеч и Севлиево. Така инструкторите ще могат да представят по-сериозно проблема за употребата на алкохол и шофирането, като засегнат факти и извън санкциите, посочени в закона.
Статистиката на МВР за 2012 г. доказва, че употребата на алкохол е сред петте основни причини за ПТП по вина на водача.
Алекси Кесяков, секретар на Държавно-обществената комисия по безопасност на движението, коментира на пресконференцията важността на влиянието, което оказват подобни кампании, като посочи колко важно е да се стигне до човека и неговите мотиви преди да се стигне до катастрофата.
В подготвените за кампанията филм и брошура са показани редица факти, свързани с шофирането след употреба на алкохол. При нива на алкохол от 0,5 до 0,8 промила опасността от катастрофа нараства пет пъти. При ниво от 0,8 до 1,2 промила вероятността за катастрофа е вече 10 пъти по-голяма, а над 1,2 промила - 25 пъти по-голяма.
[video]62[/video]
Като част от кампанията пред 20 заведения в София са поставени специални "зелени" графити, които отново призовават към вниманието на шофьорите.
"Карай трезво“ е израз на социално отговорния ангажимент на „Загорка“ АД да адресира проблемите, свързани с прекомерната употреба на алкохол и е провокирана от целите, поставени в националната стратегия на МС за подобряване безопасността на движението по пътищата за периода 2011 – 2020 г. и негативните последствия от ПТП, обясниха от компанията.
С мотото на кампанията "Загорка“ напомня, че всеки път, когато заставаме зад волана, държим съдбата в свои ръце. Понякога едно нетрезво решение може да коства много – нашият живот или на околните, затова призивът, който отправя към обществото е: "Бъдете отговорни на пътя, КАРАЙТЕ ТРЕЗВО!, защото отговорното отношение може да означава спасен живот“.
Инициативата "Карай трезво" продължава до края на годината, след което компанията предвижда да направи мониторинг на дейностите заедно с партньорите и да оцени ефекта от тях, за да постави цели за следващото издание през 2014 г.
Vesti.bg е медиен партньор на инициативата.